ChristenUnie-SGP wil eerlijk onderzoek naar koopzondagen

winkelstraatwoensdag 19 september 2012 19:16

De ChristenUnie-SGP Zoetermeer heeft brede steun gekregen voor onafhankelijk onderzoek naar de koopzondagen in de stad. De gemeente stelde onlangs voor om het onderzoek uit te voeren door eigen ambtenaren, maar dat vindt de ChristenUnie-SGP niet wenselijk, gezien de commotie over het gehouden onderzoek uit 2010.

Het gaat de fractie ook om een evenredige vertegenwoordiging van bewoners, winkeliers en zeker ook winkelpersoneel. Zij moeten dan ook zelf vaststellen dat het onderzoek eerlijk verloopt, stelt de gemeenteraadsfractie.

De gemeente Zoetermeer heeft onlangs opdracht gegeven voor een onderzoek naar koopzondagen in de stad. De ChristenUnie-SGP is tegen deze inbreuk op de zondagsrust. Samen met andere partijen is het de fractie gelukt om een begeleidingscommissie af te dwingen die het onderzoek naar de openstelling van winkels op zondag gaat begeleiden. Burgemeester en wethouders liet weten dat zogenoemde stakeholders dan mogen toezien dat de zaken eerlijk verlopen.

De ChristenUnie-SGP wilde ook dat de brancheverenigingen, bewoners en winkelpersoneel een stem krijgen in de opstelling van het onderzoek. Uiteindelijk wist de PvdA tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering de laatste twijfelaars over de streep te trekken, waardoor een meerderheid van PvdA, CDA , Lijst Hilbrand Nawijn, SP en GroenLinks voor stemde. De wethouder heeft toegezegd het voorstel uit te voeren en vragen ter vaststelling voor te leggen aan de raad.

De ChristenUnie-SGP is blij met deze nieuwe stap op weg naar het terugdringen van de koopzondagen in de stad.

Archief > 2012 > september