Anders, namelijk … een onderzoek naar vrouwenparticipatie in de ChristenUnie

ChristenUniemaandag 03 april 2006 10:20

Op uitnodiging was ik vrijdagmiddag 31 maart aanwezig bij de presentatie van het wetenschappelijk onderzoek over vrouwenparticipatie in de ChristenUnie. Een van de acht interviews die de cijfers van het onderzoek omlijsten gaat over mijn eigen politieke betrokkenheid.

Pas drie jaar geleden spraken een paar politiek actieve vrouwen over de stimulansen en belemmeringen voor vrouwen om deel te nemen aan de politiek. Willen vrouwen wel in de politiek, maar kunnen ze ook actief worden? Vrijdagmiddag begrepen de toehoorders direct dat de ChristenUnie de plaats van de vrouw serieus neemt. Bestuursvoorzitter Peter Blokhuis van de ChristenUnie wist te melden dat de advieslijst met kandidaten voor de 2e Kamer, samengesteld door de selectiecommissie (50% man, 50% vrouw), aangeboden is aan het bestuur van de ChristenUnie: op de eerste 12 plaatsen staan 6 vrouwen!

Anders, nl …..
Anders, namelijk… sloot veel enquêtevragen af. Geestdriftig werd er geantwoord. Net een slagje anders en verrassender dan verwacht. Het rapport bevestigt wat men eigenlijk al wist, alleen staat het nu op papier en geeft het een compleet beeld. De politieke participatie van vrouwen is laag binnen de ChristenUnie. Terwijl 60% van de vrouwen ChristenUnie stemt, is maar 16% politiek actief is op enigerlei wijze.

De meest opvallende feiten:
• verrassend is dat veel verschillen tussen mannen en vrouwen aantoonbaar zijn
• politiek is niet iets waar vrouwen zomaar enthousiast voor worden
• emancipatiebeleid is opgelegd, vinden zowel de ChristenUnie mannen als vrouwen. Het bijbels mensbeeld moet centraal staan.
• een echte discussie zal nog gaan over het feit dat een kwart van de ondervraagden vindt dat de politiek niet is weggelegd voor vrouwen met een gezin met (jonge) kinderen
• vrouwen voelen zichzelf  niet deskundig genoeg, hebben een laag zelfbeeld
• het rapport moet in alle gelederen van de ChristenUnie doordringen
• 45% van de ondervraagden vond de werkgroep Inclusief nuttig
• anders dan mannen zijn vrouwen direct, open, communicatief en hebben een direct contact met de burgers; ze houden niet van politieke spelletjes
• vrouwen voelen zich thuis bij de ChristenUnie (christelijk & sociaal), hun kwaliteit wordt herkend en ze worden gewaardeerd
• geen positieve discriminatie
• gebruik vrouwen niet als wisselgeld: 11% van de vrouwen geeft aan dat hun vrouwzijn een negatieve rol heeft gespeeld bij het wel of niet op een verkiesbare plaats staan. Ervaringen uit de praktijk zijn pijnlijk; weinig vrouwen wilden daarover publiekelijk hun verhaal vertellen. Lijstineenschuiving met de SGP is hiervan vaak de aanleiding. Het is pijnlijk voor vrouwen om omwille van factoren van buiten de partij te worden gediscrimineerd.
• vrouwen zijn een gat in de markt!
• breng de politiek dichtbij vrouwen; gevraagd worden is de belangrijkste stimulans om politiek actief te worden

Conclusies en aanbevelingen aan de ChristenUnie zijn:
1) vrouwen zijn bezig een inhaalslag te maken
2) combinatie gezin en politiek gunstig in de praktijk
3) mannen beheren de netwerken rondom de politiek
4) vrouwen brengen eigen stijl mee
5) vrouwen moeten worden aangemoedigd, begeleid en opgeleid
6) maak vrouwen zichtbaar op posities in de partij

Mijn opmerking over hoe vrouwen zich bewust te laten worden van de politiek, werd aangehaald als een van de uitwerkingen die werd aanbevolen.

Uit mijn interview:
Tip voor inclusief

Breng het bewustwordingsproces op gang, low level: gewoon vrouwen laten zien dat wat ze in de maatschappij doen eigenlijk al politiek is. Laat ze zich dit realiseren, leren herkennen. Bedenk hiervoor laagdrempelige manieren, eventueel via vrouwengroepen, maar dat kan ook via kerken.

CU-vrouw: Gezin en politiek kan samen

DEN HAAG - Vrouwen in de ChristenUnie (CU) die politiek actief worden, vinden dat een politieke functie heel goed te combineren valt met de verantwoordelijkheid voor een gezin. Een kwart van de CU-leden meent echter dat vrouwen met een gezin niet politiek actief moeten zijn.

ir. Marja Jager-Vreugdenhil

Dat blijkt uit een onderzoek van de Gereformeerde Hogeschool Zwolle onder CU-leden naar vrouwenparticipatie in de CU dat vrijdagmiddag gepresenteerd wordt. De studie, getiteld ”Anders, nl. …”, is verricht door ir. M. Jager-Vreugdenhil en prof. dr. R. Kuiper.
Het dragen van gezinsverantwoordelijkheid heeft in de beleving van vrouwen geen negatieve invloed op politieke participatie, aldus het onderzoek. Vrouwen blijken minder politieke interesse te hebben dan mannen, CU-vrouwen zelfs ook minder dan andere Nederlandse vrouwen.

De politieke activiteit van vrouwen ligt in de CU onder het landelijk gemiddelde van alle politieke partijen, maar volgens de onderzoekers is er sprake van een stijgende lijn. „Vrouwen zijn bezig een inhaalslag te maken.” Er zijn momenteel drie keer zo veel mannen als vrouwen lid van de CU. In politieke en bestuurlijke functies zijn vijf keer zo veel mannen als vrouwen te vinden.

Roel Kuiper

prof. dr. Roel Kuiper

Het christelijk-sociale profiel maakt de partij aantrekkelijk voor vrouwelijke kiezers. Jager en Kuiper stellen dat vrouwen nu al welkom zijn in de CU, maar vinden dat de partij vrouwen meer kan aanmoedigen wanneer ze politiek actief willen worden. Toch waarschuwen de onderzoekers ervoor dat de CU „niet al te zwaar moet inzetten op een emancipatieslag.”

De partijleden geven in hun onderzoek duidelijk aan geen emancipatiebeleid opgelegd te willen krijgen. Ook willen vrouwen hetzelfde behandeld worden als mannen. Jager: „Vrouwen willen niet positief worden gediscrimineerd. Het gaat erom dat ze zich bewust worden van hun politieke kwaliteiten en vervolgens alleen op basis daarvan kansen krijgen.”

Uit de studie blijkt dat vrouwen veel eerder dan mannen twijfelen aan hun kennis, vaardigheden en ervaring. De CU kan op dit punt meer doen om vrouwen aan te moedigen en hen te ondersteunen politicus of bestuurder te worden, bevelen de onderzoekers aan. Dat kan volgens hen door de vrouwen extra te scholen of vrouwen zonder ervaring te koppelen aan vrouwen met ervaring.

Vrouwen blijken verder meer dan mannen waarde te hechten aan sociale bewogenheid, Bijbelgetrouwheid en de band met de achterban. De CU-leden vinden overigens dat vrouwen net zo goed politiek kunnen bedrijven als mannen. Twee derde van hen geeft aan dat op bepaalde onderwerpen vrouwen zelfs de voorkeur genieten.

Reformatorisch Dagblad – redactie politiek 31.03.06

Archief > 2006 > april