Kleine winkeliers voelen zich niet gehoord

dinsdag 31 augustus 2010 11:51

'Je redt het in de koopzondagdiscussie niet met alleen christelijke argumenten'

ZOETERMEER - Onlangs had winkelier Konijn een gesprek met een bestuurslid van de koepelorganisatie Detailhandel Nederland. "Ik zei: 'Geef me een paar € 1000, dan gaan we onderzoeken of winkeliers op zondag echt open willen.' Niet nodig, zei hij, want er waren al genoeg onderzoeken gedaan. Vervolgens stuurt hij me onderzoeken over de wensen van consumenten." Die vinden het vaak prima dat ze op zondag kunnen winkelen. Maar wat de Stichting Tegen Verruiming Zondagsopenstelling wil, is een stem geven aan zelfstandige winkeliers. "En die zijn in meerderheid tegen een verruiming," meent voorzitter Konijn. Het eerste paarse kabinet maakte na veel maatschappelijk verzet medio jaren negentig meer zondagsopenstellingen mogelijk: gemeentebesturen mogen 12 koopzondagen aanwijzen. Plaatsen met veel toerisme mogen er meer aanwijzen.

Het CDA/PvdA/CU- kabinet wilde deze laatste mogelijkheid inperken. Dat voorstel wacht nu op afhandeling in de Eerste Kamer. Inmiddels is de samenstelling van de Tweede Kamer gewijzig, zodat een wetsvoorstel van GroenLinks en D66 om gemeenten de vrijheid te geven over het aantal koopzondagen waarschijnlijk op een meerderheid kan rekenen. Dit najaar wordt het in Den Haag behandeld.

"Frustrerend! Zeer onrechtvaardig!", reageert Konijn verbolgen. "Ik snap niet dat zichzelf sociaal noemende politieke partijen het hiermee eens zijn. 90.000 winkeliers worden door ons benaderd om steun te vergaren tegen meer koopzondagen. Er is geen winkelier die nog vaker op zondag open wil. Houden ze hun deuren dicht, dan zullen ze omzet verliezen aan grootwinkelbedrijven die wel opengaan."

Zijn het christelijke winkeliers die u steunen?

"De Stichting Tegen Verruiming Zondagsopenstelling is geen exclusief christelijke organisatie. Je redt het in deze discussie ook niet met alleen christelijke argumenten. En je hoeft geen christen te zijn om te begrijpen dat het voor een winkelier goed is ook eens een dag niet te werken."

Niet geluisterd

Hoe verklaart u het dat Detailhandel Nederland en de organisatie voor het midden- en kleinbedrijf, MKB Nederland, voor verruiming van de zondagsopenstelling zijn?

"Detailhandel Nederland vertegenwoordigt ook het grootwinkelbedrijf. Dat is met MKB Nederland ook zo. Naar kleine winkeliers wordt niet geluisterd en zij hebben ook niet de tijd om in allerlei besturen te gaan zitten. Daardoor telt hun stem binnen die organisaties niet."

Het voorstel van GroenLinks en D66 krijgt veel bijval. Voert u geen achterhoedegevecht?

"Niet alleen winkeliers zijn tegen, maar ook hun personeel. Het kan toch niet zo zijn dat als de branche een voorstel niet draagt de politiek het toch doordrijft? Bovendien staan we als sector niet alleen; ook een vakcentrale als de FNV is tegen meer koopzondagen. Dat moet een partij als de PvdA toch wat zeggen."

Twee rechters hebben bepaald dat winkelcentrum Alexandrium (Rotterdam) elke zondag open mag, ook al ligt het niet in een toeristische zone. Ze redeneren dat heel Rotterdam toeristische aantrekkingskracht heeft. Wat zegt u dat?

"Dat de huidige wet slecht in elkaar zit en die toerismebepaling niet werkt. En dat het politieke uitspraken zijn. Deze rechters hebben een draai aan de Winkeltijdenwet gegeven die niet in de geest is van de wet. We hebben hier waarschijnlijk te maken gehad met rechters van een bepaalde politieke kleur".

Bron: Nederlands Dablad, 31 augustus 2010 (geschreven door Ruurd Ubels)

Archief > 2010 > augustus