Feest!

20101218 Oude Kerk 4adonderdag 23 december 2010 00:01

Nog een paar dagen en dan begint het kerstreces. Dat is feest, want dat betekent rust. Even twee weken geen vergaderingen, even geen politiek. Bijkomen van een drukke periode die voornamelijk werd gekenmerkt door debatten over geld en goed.

Het kerstreces is niet alleen een periode van rust (en bezinning), maar ook een periode van feestelijkheden. Kerst stemt het grootste gedeelte van de wereld in feeststemming. Feest vanwege het gezellig samenzijn, cadeautjes en vanwege de verjaardag van Jezus Christus. Ja, kerst is ook een verjaardagsfeest! Vreemd eigenlijk dat vele mensen verheugd zijn vanwege een verjaardagsfeest waarvan de jarige ontbreekt. Sterker nog, niemand vandaag de dag heeft ergens in de wereld hem in levende lijve gezien.

Kerstfeest is, zeker meer dan gezellig samenzijn, cadeautjes en eten & drinken. Kerstfeest wordt ook gekenmerkt door een geheim. Een geheim van ongekende vreugde die mensen ervaren en beleven. Een vreugde waarvan de bijbel zegt dat die alle verstand te boven gaat. Het is de vreugde die de herders en de wijzen uit het oosten ruim tweeduizend jaar geleden ervaarden, het is een vreugde die vandaag de dag ruim een miljard christenen drijft, het is de vreugde die de fractie ChristenUnie-SGP in Zoetermeer elke dag weer drijft.

Deze vreugde is vrij eenvoudig. Ziet u in het kind van kerst een willekeurig (voorbeeld)mens of ziet u God die naar deze wereld is gekomen/komt om u persoonlijk te ontmoeten? Hij zoekt ons op om ons te kennen en ons toekomstperspectief te geven. Klinkt mooi denkt u, maar wil ik dat wel? God zegt dat wie zijn leven aan hem geeft, een schat in de hemel zal hebben. Een toekomstperspectief waar de bijbel nog veel meer over zegt. Een toekomstbeeld, dat als je er over gaat nadenken, tot ongekende vreugde stemt. Kerst is een jaarlijks terugkerend feest met een herhaling van de kerstboodschap, namelijk dat voor u en mij heden de Zaligmaker is geboren. Een vrolijk kerstfeest toegewenst.

Archief > 2010 > december