Werkbezoeken doen ertoe!

vrijdag 03 september 2010 19:02

Binnenkort gaan we als Raad weer op werkbezoek. We gaan een middag naar de afdeling Werk Zorg en Inkomen van de gemeente.
Twee jaar geleden waren we er ook, nadat ik me nogal boos gemaakt had over hoe de Sociale Dienst omging met de overdracht van cliƫnten met een bijstandsuitkering naar de werkgever Fourstar, een re-integratiebedrijf. Een bedrijf dat zich nieuw vestigde en waar de gemeente nog geen ervaringen mee had.

Binnenkort gaan we als Raad weer op werkbezoek. We gaan een middag naar de afdeling Werk Zorg en Inkomen van de gemeente.
Twee jaar geleden waren we er ook, nadat ik me nogal boos gemaakt had over hoe de Sociale Dienst omging met de overdracht van cliënten met een bijstandsuitkering naar de werkgever Fourstar, een re-integratiebedrijf. Een bedrijf dat zich nieuw vestigde en waar de gemeente nog geen ervaringen mee had.

Het duurde slechts een paar weken voor de eerst klachten binnen kwamen. Na een onverwachts bezoek aan Fourstar en een rondleiding met uitleg door de directeur, was ik er wel van overtuigd dat het bedrijf goede intenties had. Alleen de uitvoering was slecht. Na research bleek dat de arbeidsomstandigheden met voeten werd getreden, de brandveiligheid niet geregeld was, oud-cliënten grote problemen hadden met de overgang van geen werk naar een baan van 32 uur. En als ze contact opnamen met de gemeente, voor vragen en hulp, werd hen duidelijk gezegd dat zij daar niet meer terecht konden. Wie was nu waar voor verantwoordelijk? Een groot vraagteken!
Schriftelijke vragen, een behandeling in de commissie Samenleving, een gesprek met de wethouder en een werkbezoek aan WZI later, bracht aan het licht dat er iets mis was gegaan in de interne communicatie bij de gemeente. Er was tussen de gemeente en het bedrijf afgesproken dat de gemeente negen maanden lang als achtervang zou fungeren voor vragen. Dat was ook aan de oud-cliënten aangegeven. Alleen aan de klantmanagers, die de oud-cliënten aan de telefoon kregen, was men vergeten dit door te geven.

We krijgen dus nu weer een werkbezoek, en wel aan het begin van de nieuwe Raadsperiode, zoals ik ook had voorgesteld. Ik ga dus verder met waar ik gebleven was: als volkvertegenwoordiger bekijken of het beleid dat de Raad heeft vastgesteld ook goed word uitgevoerd.
Ik zal dan ook vragen wat er inmiddels veranderd is. Hoe het nu met de nieuwe “warme overdracht” tussen oud-bijstandsclienten en Fourstar gaat. Hoe het kan dat ik iedere keer weer hoor dat een (oud)bijstandscliënt een rechtszaak heeft gewonnen tegen de gemeente. Hoe het staat met het onderzoek naar het imago van de afdeling Handhaving (fraudebestrijding van uitkeringen). En ook ben ik benieuwd hoe het nu gaat met het onlangs gehouden tevredenheidonderzoek onder de bijstandscliënten. Ook hier hebben wij twee jaar geleden kritische vragen over gesteld. Maar wat ik er nu weer over hoor, klinkt niet positief.

Kortom, we volgen het beleid in de uitvoer en proberen het te corrigeren door tijdens commissievergaderingen onze collega-fracties te overtuigen dat het anders moet.

Helen du Bois

 

« Terug

Archief > 2010 > september

Geen berichten gevonden