Kosten formateur buitensporig .. en de beoogde oppositiepartijen kregen hun informatie!

dinsdag 18 mei 2010 12:33

Gisteravond kregen, zoals beloofd, de beoogde oppositiepartijen uitleg over de stand van zaken van de collegeonderhandelingen. Maar leverde dit ook wat op? Daarnaast zijn de antwoorden op de schriftelijke vragen over de kosten van de formateur. Die brengen het begrip “bezuinigingen” wel in een heel speciaal daglicht.

Informatie namens de coalitiepartijen
Zoals beloofd in de Raadsvergadering van 28 april kregen wij informatie over de gang van zaken van de coalitieonderhandelingen. Summier en op hoofdlijnen werden een aantal punten geschetst die we terug zullen vinden het collegeprogramma. Daarnaast gaf Jos Boontjes, fractievoorzitter van de VVD, aan dat het toch wel erg moeilijk en dus tijdrovend was om het eens te worden over het collegeprogramma, vooral het punt van bezuinigen…..

Collegeprogramma
Ons is beloofd dat de beoogde oppositiepartijen het collegeprogramma a.s. donderdag de 20e mei zullen ontvangen. Dan hebben we nog net de vrijdag, zaterdag, Pinksterzondag en –maandag en dinsdag de 25e mei om ons als fractie een goed oordeel te vormen over vier jaar beleid. Dat is onverantwoord kort en ook nog eens niet volgens de eigen regels van de Raad (tien dagen).
Ons was toch door de coalitiepartijen verteld (begin april) dat zij juist de beoogde oppositiepartijen de tijd wilden geven om het collegeprogramma goed te besturen?

Vaststellen collegeprogramma
Het is altijd het doel geweest van de coalitiepartijen, althans dat zegt men, dat het collegeprogramma breed gedragen wordt door de Raad. Een debat over het beleid voor de komende vier jaren voordat dit wordt vastgesteld is dan ook een vereiste.
Wij vroegen waarom werd gezegd dat de eerste bespreking op de 25e mei zou plaatsvinden en de rest tijdens het Voorjaarsdebat eind juni. Of dat betekende dat het collegeprogramma de 25e mei nog niet wordt vastgesteld door de Raad, terwijl er al wel wethouders worden geïnstalleerd.
Een antwoord op deze vraag moest men ons schuldig blijven. Het zal dus erg spannend worden volgende week dinsdag 25 mei. Krijgen we dan een nieuw college, maar nog zonder collegeprogramma?

Buitensporige kosten formateur
Op 12 mei ontving de Raad van het demissionair college al antwoord op de schriftelijke vragen van de beoogde oppositiepartijen over de kosten van de externe formateur. Hierbij de antwoorden.

Veel geld dus in een tijd van grote bezuinigingen. Er zullen dus goede antwoorden moeten komen van de coalitiepartijen over het nut en de noodzaak van deze externe formateur. Want waarom niet gewoon zoals alle andere collegevormingen: onze eigen ambtenaren. Dat is toch altijd prima gegaan!

Vraag 1
Uit de beantwoording vanuit het 'coalitieoverleg' (dat blijkt uit de mail van de gemeentesecretaris) blijkt dat de gemeentesecretaris heeft ingestemd met de offerte van de externe formateur.
Kan het college aangeven wat de hoogte van de kosten zijn die de externe formateur in rekening gaat brengen? Is er een maximaal tarief afgesproken? Graag een zo maximaal mogelijke toelichting geven.

Antwoord vraag 1
In de offerte is een raming opgenomen voor de inzet van de formateur van circa acht dagdelen per week in de periode 19 maart tot en met 19 april tegen een bepaald tarief per dagdeel. In aanvulling op de offerte is afgesproken dat er niet meer dan gemiddeld acht dagdelen per week zullen worden gedeclareerd. Verantwoording en facturatie vinden plaats op basis van werkelijk bestede inzet en uren. Met het honoreren van de offerte is dus een maximum aan de inzet van de formateur en dus het maximum van het te declareren bedrag in de periode tot en met 19 april vastgelegd. Op basis van deze offerte is rekening gehouden met ongeveer € 25.000 aan kosten excl. BTW.
De offerte bevat de mogelijkheid de periode waarop de offerte betrekking heeft met een maand te verlengen. Van die optie is gebruik gemaakt in verband met de geplande installatie van het nieuwe college per 25 mei a.s. Daarbij is afgesproken (en vastgelegd) dat het totaal aan kosten over de gehele periode niet meer dan € 30.000 excl. BTW zal bedragen.

Vraag 2
Kan het college aangeven wat de exacte dekking is van deze kosten?+

Antwoord vraag 2
Dekking voor deze kosten zal worden gevonden binnen de reguliere budgetten voor het college (programma 8; product 001.01 Functioneren College).

Archief > 2010 > mei