Visie externe dienstverlening … of … “wat is de juiste dienstverlening”

maandag 05 december 2005 07:03

Tijdens de commissie Financiën werd 30.11 de eerste ontwikkelingsrichting van de kadernota “Visie externe diensverlening” gepresenteerd. Om kwalitatieve dienstverlening met en naar de burgers meer vorm en inhoud te geven.

Een aantal zaken heeft hieraan bijgedragen. De gemeenteraad heeft een paar jaar geleden besloten dat er regelmatig afdelingen van de gemeentelijke organisatie worden doorgelicht. Vaak komen hier aanbevelingen uit hoe het anders beter zou kunnen. Eerder hadden wij de Visienota Brandweer en nu dan de afdeling Publiekzaken. Hoewel er veel zaken goed zijn georganiseerd mist er een overstijgende visie mbt externe dienstverlening. Daarnaast is er in de onlangs vastgestelde Nota Participatiebeleid bepaald hoe nog beter burgers en de gemeentelijke organisatie kunnen samenwerken in het maken en afstemmen van beleid. Ook de Evaluatie Pilot Versterken Wijkbeheer (behandeling in commissie OR (Openbare Ruimte) van 7.12) stelt ons voor de keuze hoe de plaats van de wijken te positioneren binnen deze Visienota Externe Dienstverlening. Dan hebben we ook nog het ingewikkelde proces van communicatie tussen burgers en de gemeentelijke overheid. Op bezoek, per brief, telefoon, fax, website of email, alle contacten van de burger met de gemeentelijke overheid moet voldoende aan de eisen van kwalitatieve dienstverlening. Daartoe is een ICT (Informatie & Communicatie Technologie)-infrastructuur nodig om al deze contacten via contactcentra te stroomlijnen en goed af te handelen.

Een complexe materie dus en daarom nu het eerste aftasten om te kijken of de denkrichting van het college ook die was van de politieke fracties in de commissie.
Alle partijen hebben zoal hun punten aangedragen. Als fractie van de CU-SGP hebben wij aangegeven dat een structurele procesverandering onlosmakelijk samen gaat met een cultuurverandering. Daarbij zijn er twee partijen. Die van de gemeentelijke overheid en die van de burgers. Een dienstbare en vraaggerichte dienstverlening is nog geen “de klant is koning”. Ook burgers moeten zich realiseren dat de gemeentelijke organisatie niet functioneert vanuit het principe “u vraagt, wij draaien”. Van burgers mag een eigen verantwoordelijkheid, naar draagkracht, verwacht worden als inbreng in dit proces. Dat gemopper en boosheid worden omgezet in betrokkenheid. Burgers worden uitgedaagd tot meedenken, anticiperen en participeren. En dat ook doen. Het is kiezen voor een andere houding en blijft mensenwerk! Dat is kiezen voor burgerschap.

Kortom er komt voor 7 maart 2006 een concrete notitie Externe Dienstverlening om stapsgewijs invulling te geven aan dit proces van verandering/vernieuwing. Bouwstenen die kunnen leiden naar heldere (ambitieuze) keuzes met de consequenties (ook financieel). Deze verbeterde nota kan dan als input dienen voor de nieuwe gemeenteraad om de denkrichting voor de komende vier jaar verder invulling te geven. “Welke dienstverlening en wat zijn de kosten.”

Archief > 2005 > december