Voelen alle Zoetermeerse jongeren zich senang ……

jongerendebatdinsdag 13 december 2005 18:00

Een jongerendebat 1 december in de raadzaal omlijst met rap en breakdance. Discussiëren over tevredenheid en hoe het anders kan en moet. Wat zeer rustig startte werd een boeiende avond met oplossingsgerichte discussies en een sprankelend einde met optredens van rap en breakdance.

Tijdens de avond ontdekten wij, als luisterende Raadsleden op de tribune, dat er veel jongeren zijn die eigenlijk niet blijken na te denken over wat zij met hun leven en hun vrije tijd willen. Het leven zich wel lekker laten aanleunen, consumeren, zich niet interesseren voor politiek of de mening zijn toegedaan dat de politiek toch niet naar hen luistert. Opmerkingen die uiteen liepen van “de gemeente moet zorgen voor…..” tot “jongeren hebben ook een plicht om zich zelf in te zetten voor het organiseren van activiteiten”.

Organisaties vertelden wat hun dilemma’s waren om jongeren te bereiken. Grote vraag daarbij was: hoe krijg je nou contact met die jongeren? Namens Perron 61 deed Elbert Smit een appèl op de jongeren om toch vooral met ouderen in gesprek te gaan en hen te helpen, zodat er meer begrip onderling zou ontstaan.. De reacties waren divers. Van “wat heb ik daar nou aan” tot “wij jongeren moet het zelf ook willen doen”.

Toen de gesprekleidster de jeugd uitdaagde om een van wethouder Gemma Smid gekregen zak met geld (€ 25.000) met plannetjes in te vullen werd eerst schuchter, maar later heel direct gereageerd. De suggesties vlogen over en weer door de zaal.

De prijs van de beste debater werd uitgereikt aan een jongere die het lef had om in de zeer rustige opstart van de avond zijn idee aan te reiken: “geef ons ergens in de stad ruimte waar wij onze eigen hiphopactiviteiten kunnen houden, dan hoeven we niet meer naar Den Haag en Rotterdam”.

In het afgelopen begrotingsdebat is door de Raad extra geld beschikbaar gesteld voor de doelgroep jongeren. (€ 100.000). In een motie van de ChristenUnie-SGP werd het college verzocht dit geld te willen voor ruimere openingstijden van de jongerencentra, zodat er activiteiten voor de jongeren kunnen worden gerealiseerd. Investeren in onze jeugd.

En waar was de Raad als toehoorder? Alleen de SP was er met een afgevaardigde en wij ChristenUnie-SGP met drie! De jeugd heeft de toekomst en voor hen die er niet waren: “je hebt wat gemist”. Een blik in het leven van de Zoetermeerse jeugd, de jeugd die onze toekomst is. Met een eigen invulling maar waar we als Raad de randvoorwaarden voor mogen meegeven. Ook als ChristenUnie-SGP vanuit Gods Woord.

De conclusie over hoe de jongeren te bereiken? Uitnodigend, richt ze op elkaar en zoals de gesprekleidster de avond begon: dan voelen Zoetermeerse jongeren zich “senang”.

Archief > 2005 > december