Lunchbijeenkomst

woensdag 29 juni 2005 14:50

Een verslag van de lunchbijeenkomst met vertegenwoordigers van de kerken uit Zoetermeer.

De kerken en kerkelijke gemeenten in Zoetermeer behoren tot een zeer belangrijk maatschappelijk middenveld in onze Zoetermeerse samenleving. Zij weten als geen ander wat er op het gebied van de diaconale hulp en schuldhulpverlening in Zoetermeer gebeurt

Het leek onze fractie dan ook meer dan nuttig om met de vertegenwoor-digers van kerken en kerkelijke instelling in overleg te gaan.

Op uitnodiging van onze fractie vond op dinsdag 14 juni het gesprek plaats.
Tijdens een lunchbijeenkomst in de Soetelaer aan de Dorpsstraat hebben we met een grote vertegenwoordiging uit de kerken en kerkelijke gemeenten met elkaar van gedachten gewisseld.
De informatie en de discussie ontspon zich vooral rondom de onderwerpen diaconale hulp – schuldhulpverlening en de gevolgen van de toekomstige Wet Maatschappelijke Ondersteuning
De bijeenkomst vond in een open sfeer plaats en een schat aan informatie werd door de vertegenwoordigers van de kerken en kerkelijke gemeenten met de fractieleden gedeeld.
Onze fractie heeft de bijeenkomst als uiterst zinvol ervaren, vooral ook omdat we een groot aantal aandachtspunten meekregen. Aandachtspunten die wij als fractie in de gemeentelijke politiek kunnen – en zeker ook zullen gebruiken. Het zijn aandachtspunten die gericht zijn op een betere samenleving met als uitgangspunt het woord van onze Here God.

Bijeenkomst

Kort verslag van de lunchbijeenkomst gehouden op dinsdag 14 juni in de Soetelaer, Dorpsstrraat te Zoetermeer

Aanwezig:
Dhr. L. Kuijvenhoven   Christusgemeente Harvest
Dhr. B. Vasconcellos               Gods Gemeente Ezechiël
Ds. J. Schippers                      CAMA Parousia Zoetermeer
Dhr. Steenbergen                     Christelijk Gereformeerde Kerk
Mevr. Steenbergen                  Christelijke Gereformeerde Kerk
Dhr. Klom                               AK Hervormde Gemeente en het overlegorgaan van Zoetermeerse kerken
Dhr. Bout                                Rafaël/Joël Gemeente
Dhr. F. Rijkaart                       Oude Kerk Gemeente
Dhr. P. van Dorp                     Gereformeerde Gemeente
Dhr. Van der Putte                  Gereformeerde Kerk
Ds. Weij                                  Nederlands Gereformeerde Kerk
Dhr. J. de Groot                      Ichthusgemeente-Oost (perron 61)
Ds. Dijkema                            Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt)
Mevr. Schipper-Boven            Prot.wijkgemeente (iw) Rokkeveen
Mevr. W. Bij de Vaate            Voorzitter CU
Dhr. R. Slootweg                     Voorzitter SGP
Mevr. H. du Bois                     Fractie CU-SGP
Dhr. K. Schra                          Fractie CU-SGP
Dhr. W. Vermeulen                 Fractie CU-SGP (tevens voorzitter)

Doel van de bijeenkomst
De fractie van de CU-SGP overlegt regelmatig met personen en organisaties uit Zoetermeer. De Zoetermeerse Kerkelijke Gemeenten vormen een zeer belangrijk “maatschappelijk middenveld” in de Zoetermeerse samenleving. Kerken hebben als geen ander zicht op wat er gebeurt in Zoetermeer. Door het aangaan van een gesprek met vertegenwoordigers van de Kerken en Kerkelijke Gemeenten verwacht de fractie een uitwisseling van informatie over belangrijke onderwerpen. Deze informatie dient voor de fractie van de CU-SGP enerzijds als input voor de gemeentelijke politiek en anderzijds geeft het de fractie de mogelijkheid om de Kerken in zijn algemeenheid te ondersteunen.

Het gesprek ontvouwde zich rondom de thema’s - rol van de diaconieschuldhulpverlening en wat de huidige praktijk is in de kerkenzijn er overlappingen met de hulpverlening t.o.v. de burgerlijke gemeente en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Korte weergave van de inhoud van de discussie
  • Diaconale hulp bestaat niet alleen uit een financiële kant maar ook uit een praktisch hulpverleningskant.
  • Mensen hebben schroom m.b.t. aanvraag en acceptatie van diaconale hulp.
  • Diaconale hulp moet laagdrempelig en “dichtbij” worden georganiseerd.
  • Diaconaal beleid heeft alles te maken met het verlagen van de drempel om te kunnen helpen.
  • Ook de preventieve kant (zoals hulp bij budgettering) wordt door de kerken en kerkelijke gemeenten aangeboden.
  • De kerken en kerkelijke gemeenten stellen vast dat zij naast de burgerlijke gemeente Zoetermeer, een groot aandeel hebben in de schuldhulpverlening van burger (veelal kerkgangers) in Zoetermeer.
  • Het is moeilijk om de grenzen van de mate van schuldhulpverlening aan te geven. Geformuleerd beleid verduidelijkt de grenzen.
  • Sommige kerken hebben een gezamenlijk diaconiefonds opgericht.
  • Zowel grote gezinnen met één inkomen als één-ouder gezinnen kunnen moeilijk rondkomen met hun inkomsten.
  • Voorlichting m.b.t. schuldhulpverlening door de gemeente Zoetermeer richting kerken en kerkelijke gemeenten is mager.
  • Naast de diaconieën richten ook nog andere maatschappelijke instellingen zich op de schuldhulpverlening. Voorbeelden daarvan zijn het MIM en de woningbouwverenigingen.
  • Naast kerkelijken melden zich ook niet-kerkelijken voor schuldhulpverlening. Soms gaat dat de draagkracht van een gemeente te boven.
  • Er is een verschil in werkwijzen m.b.t. hoe kerken en kerkelijke gemeenten omgaan met schuldhulpverlening. Uitwisseling van die werkwijzen wordt voorgesteld.
  • Getuigenissen helpen in bepaalde kerkverbanden heel sterk om de drempel tot aanvraag en hulpverlening te verlagen.
  • Het realiseren van een vast aanspreekpunt voor kerken richting burgerlijke gemeente en omgekeerd wordt aanbevolen.

Aandachtspunten voor de fractie:

1. Kennis nemen van de 48 punten (ingediend door dhr. P. Schraa – Leger des Heils) tijdens het pastor-overleg met de burgmeester en beoordelen op welke fronten de politiek deze 48 punten kan stimuleren.
  2. Kennis nemen van het project Present (Perron 61) en ondersteuning in de uitvoering.
  3. Het boekje van de zoetermeerse kerken, dat wordt uitgereikt aan nieuw ingekomen inwoners van Zoetermeer.
  4. Verbetering van communicatie tussen kerken/kerkelijke gemeenten en de burgerlijke gemeente Zoetermeer.
  5. Huisvestingproblematiek bij meerdere kerkelijke gemeenten.
  6. Het meer op de kaart zetten van kerken en kerkelijke gemeenten inzake de schuldhulpverlening richting burgerlijke gemeente Zoetermeer. Vraag daarbij is: Weet de burgerlijke gemeente welke zorgen de kerken overnemen. Waar de gemeente de schuldhulpverlening overneemt t.o.v. de kerkelijke gemeente is niet bekend.
  7. Het belang van de kerken en kerkelijke gemeenten in Zoetermeer steeds opnieuw onder de aandacht brengen van de burgerlijke gemeente.
  8. Het opnemen van kerken en kerkelijke gemeenten in de zogenaamde participanten-raad inzake de WMO.

Groetend Willem Vermeulen

Aanwezigen