Klachtenverordeningen voor burgers

zaterdag 11 juni 2005 18:30

In de commissie Bestuur & Veiligheid kwamen een drietal vernieuwde klachtenverordeningen aan de orde. Door het dualisme zijn bevoegdheden veranderd en was het goed om de bevoegdheden tussen gemeenteraad en B& W tegen het licht te houden en opnieuw helder te formuleren.

Het interne en externe klachtenrecht voor burgers van Zoetermeer zijn ondergebracht in twee commissies. Als de eerste weg is bewandeld en de burger is nog niet tevreden is, kan het tweede traject worden ingezet. Burgers wordt overal duidelijk gemaakt dat ze het recht hebben om te klagen en hoe ze dat kunnen doen. Objectiviteit, onafhankelijkheid en de juiste procesgang stond bij de besluitvorming in de commissie voorop.

Sinds vorig jaar hebben we een nieuw, organisatiebreed en uniform systeem voor meldingen en klachten van burgers. Dat was nodig omdat iedere afdeling zo zijn eigen wijze van aanpak had en er geen inzicht was in de kwaliteit van de afhandeling van klachten en meldingen.

Inclusief het kwaliteitshandvest wat hiervoor is afgesproken door de gemeenteraad moet het mogelijk zijn om binnen twee jaar een essentiële vooruitgang te boeken in het beter afhandelen en terugdringen van klachten en meldingen. Het resultaat willen we dan ook hoger hebben dan de magere 6 die we nu krijgen toebedeeld door onze burgers. Waneer er op enigerlei wijze een melding of klacht binnenkomt wordt deze volgens een protocol klantgericht en zorgvuldig afgehandeld. Ook qua tijd heeft men nu een “piep”systeem. Als een ambtenaar te laat reageert gaat er gewoon een piepje. Nu maar hopen dat het ook daadwerkelijk gaat piepen en vooral werken………

Onze speciale aandacht gaat uit naar het naar het verzoek van onze fractie in december 2004 tijdens het bespreken van het tweejaarlijkse verslag van de Commissie Bezwaar- en Beroepsschriften. Veel te vaak en te lang werden de termijnen, waarbinnen een klacht moest worden behandeld, overschreden. Naast een te hoge werkdruk bij de commissie was er ook veel moeite om de desbetreffende dossiers volledig te krijgen voor behandeling. Kortom voor onze fractie indertijd aanleiding om te vragen naar een tussentijdse evaluatie tav de procesgang. Deze evaluatie is ons toegezegd in september. Gemakshalve hebben we de burgemeester als portefeuillehouder nu gevraagd om de effecten van de vernieuwde procesgang in de nieuw vastgestelde verordening af te zetten tegenover de vele knelpunten die er in december waren in de Commissie Bezwaar- en Beroepsschriften.

Archief > 2005 > juni