Het voorjaarsdebat van 26 mei 2005

donderdag 26 mei 2005 14:02

Willem Vermeulen blikt terug op het voorjaarsdebat: hoewel ook voor het jaar 2006 weer een aantal bezuinigingen moeten worden doorgevoerd om de begroting sluitend te maken, kunnen we toch spreken van een rustig voorjaarsdebat. De inbreng van de fractie van de Christenunie-SGP richtte zich vooral op het vinden van een juiste balans tussen de investeringen en de het voorzieningenniveau.

Hoewel ook voor het jaar 2006 weer een aantal bezuinigingen moeten worden doorgevoerd om de begroting sluitend te maken, kunnen we toch spreken van een rustig voorjaarsdebat. De inbreng van de fractie van de Christenunie-SGP richtte zich vooral op het vinden van een juiste balans tussen de investeringen en de het voorzieningenniveau. Onze fractie is de mening toegedaan dat de kwaliteit van het voorzieningenniveau niet mag afnemen ten gunste van het investeringsniveau.
Er werden in totaal 34 moties en amendementen ingediend waaronder een viertal van onze fractie.
            De eerste motie betrof de opdracht aan het college om af te zien van het niet doorberekenen van 2% prijscompensatie aan Floravontuur. Floravontuur is de stichting die o.a. plaatselijke verenigingen subsidies geeft om activiteiten te organiseren. Door het niet doorberekenen van de 2% prijscompensatie zou Floravontuur minder geld van de gemeente toegewezen krijgen. En dat heeft natuurlijk direct zijn weerslag op die evenementen en verenigingsactiviteiten die door Floravontuur worden gesubsidieerd. De motie kreeg echter geen meerderheid in de Raad.
            Een tweede motie die betrekking had op niet doorberekenen van die 2% prijscompensatie werd wel aangenomen. Hier ging het om het feit, dat gemeentelijke organisaties de 2% prijscompensatie niet aan hun budget kregen toegevoegd met als vermelding van het college, dat de kwaliteit van de dienstverlening dan zou afnemen. Onze fractie was het daar niet mee eens en de aangenomen motie heeft dat negatieve effect gerepareerd in die zin, dat het college de opdracht kreeg de dienstverlening tengevolge van het niet verlenen van de 2% prijscompensatie niet af te laten nemen.
            Vervolgens heeft onze fractie een motie ingediend m.b.t. het jeugd- en jongerenwerk in Ooosterheem. In Oosterheem wordt door de Hervormde Ichtus-gemeente een missionair centrum aan de Heicopstraat geëxploiteerd. Twee professionele werkers en ongeveer 100 vrijwilligers richten zich daar op levensbeschouwelijke activiteiten maar ook op seculiere activiteiten.
Tot nu worden die activiteiten door de Hervormde gemeente in Zoetermeer bekostigd. Onze fractie heeft een motie ingediend waarin het college verzocht werd om met perron 61 overleg te voeren ter stimulering van door Perron 61 te ondernemen seculiere activiteiten in de wijk Oosterheem.
De achterliggende gedachte van onze fractie is dat in dat overleg met de gemeente bezien kan worden op welke wijze Perron 61 voor meerdere jaren haar activiteiten middels mogelijke gemeentelijke subsidie van de gemeente vorm kan blijven geven.  Het college zal de Raad voor 1 oktober over dit overleg berichten.
            Ook hebben we, samen met de fractie van D’66, een motie ingediend i.v.mm. het hoge ziekteper-centage bij het zwembadpersoneel. De arbeidsomstandigheden van het zwembadpersoneel hebben een grote invloed op de gezondheid van dat personeel. In de motie hebben we het college verzocht “alles” met een plan van aanpak te komen. In dat plan van aanpak moet worden aangegeven op welke wijze de wethouder het ziektepercentage naar beneden wil gaan bijstellen. Ook werd daarbij aangegeven, dat andersoortige installaties, zoals OZON e.d. zouden moeten worden gebruikt.
        Al met al was het een rustig voorjaarsdebat. De resultaten zullen we in november terugzien in de opgestelde begroting voor 2006. De door de fractie van de Christenunie-SGP uitgesproken tekst is hieronder te downloaden.

Fractievoorzitter Willem Vermeulen

[file=4]