Brief aan B&W over de mileubelasting Bleiswijkseweg

Datum : 3 augustus 2004
Onderwerp : Milieubelasting Bleiswijkseweg

Geacht college,

Naar aanleiding van de inspreker dhr. Van de Langenberg (gemeenteraadsvergadering 28-06-2004), wonende aan de Bleiswijkseweg, heeft onze fractie zich verdiept in de door deze inspreker aangegeven problematiek van de milieubelasting op de Bleiswijkseweg.
Na het aanhoren van dhr. Van de Langenberg, hebben wij ook andere bewoners van de Bleiswijkseweg geraadpleegd. Ook deze bewoners geven aan, dat zij al vele jaren veel hinder ondervinden van het vele vrachtverkeer dat over de Bleiswijkseweg rijdt.
De door dhr. Van de Langenberg in zijn inspraak aangegeven klachten van overmatig geluid, trilling, stof en benzinestank werden ook door de andere bewoners als zeer hinderlijk ervaren. Men benadrukt tevens dat de laatste maanden het gebruik van vrachtverkeer lijkt toe te nemen.

De grote mate van overlast die door deze bewoners wordt ervaren behoeft in onze ogen niet meer plaats te vinden omdat er een nieuwe op- en afrit is gesitueerd aan de Oostweg ter hoogte van het Silverdome. Vrachtvervoerders die Zoetermeer inkomen en/of uitgaan kunnen gebruik maken van deze nieuwe op- en afrit.

Door het instellen van een verbod van vrachtverkeer op de Bleiswijkseweg wordt ingegaan op de bezwaren van de bewoners en wordt de grote hinder die deze bewoners ervaren voor een belangrijk gedeelte weggenomen.

Leefbaarheid van de woonomgeving is een belangrijk aspect binnen het welbevinden van onze Zoetermeerse bewoners en de leefbaarheid van de bewoners van de Bleiswijkseweg neemt sterk toe door het instellen van een verbod voor vrachtverkeer op deze weg.

De fractie van de Christenunie-SGP verzoekt het college op korte termijn een verbod in te stellen voor vrachtverkeer op de Bleiswijkseweg gelegen tussen de afrit van de Oostweg en de kruising Fokkerstraat-Bleiswijkseweg-Binnenweg. Tevens verzoekt onze fractie deze brief te agenderen voor de eerstkomende vergadering van de commissie openbare ruimte.

Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geïnformeerd en zien met belangstelling de reactie tegemoet.

Met vriendelijke groeten,

Willem Vermeulen (fractievoorzitter ChristenUnie-SGP)
Markt 1
2700 AA te Zoetermeer