Geluidshinder

donderdag 25 november 2004 15:00

door Helen du Bois

Naar aanleiding van zeer indringende geluidsoverlast door evenementen in het Buytenpark heeft de fractie ChristenUnie-SGP in april 2003 aan B&W gevraagd om een onderzoek naar de mogelijkheid om geluidsbegrenzers toe te passen. Deze kunnen zo ingesteld worden dat bij overschrijding van de vergunningsnorm het geluid twee minuten "uit de lucht" is. In Eindhoven wordt dit reeds toegepast.

Anderhalf jaar later hebben we nu het antwoord. In principe is het mogelijk, echter het stuit op praktische bezwaren. Er moet nl. ook rekening gehouden worden met weersinvloeden. Altijd uitgaan van een slecht weer scenario is niet de bedoeling en zou behoorlijk inboeten op de flexibiliteit en mogelijkheden van evenementen. In 2003 zijn er geen evenementen geweest met meer dan 5 klachten; in 2002 was dat bij 1 evenement het geval. Een generale toepassing van geluidsbegrenzers lijkt niet nodig en B&W adviseert dan ook vooralsnog geen gebruik te maken van dit instrument.

Mocht in de komende periode het aantal klachten alsnog fors toenemen dan wordt door B& W voorgesteld om aan de hand van de analyse van de klachten en de aard van de evenementen opnieuw te beoordelen of een geluidsbegrenzer een goede oplossing kan bieden.

Archief > 2004 > november