Begrotingsdebat van vrijdag 10 december

maandag 13 december 2004 14:57

door Willem Vermeulen

Nog even iets over het “rustige” begrotingsdebat van 2005. De aanloop was heftig. De fracties van D’66 en de SP ontbraken dan ook. Zij hadden daar zo hun redenen voor.
Onze fractie onderschrijft die redenen niet en wij zijn van mening dat je als raadslid de volksvertegenwoordigende rol moet uitvoeren.

Van onze zijde hebben we een viertal moties ingediend, te weten:

1e: een motie over de bibliotheek.
Het betreft hier het spreiden van de opgelegde korting van €55.000 voor de bibliotheek, zodat de tarieven niet explosief behoeven te stijgen. Deze motie hebben we ingetrokken om reden dat de wethouder in zijn reactie aangaf het probleem te onderkennen en de raad daarover op korte termijn te berichten.

2e: een motie over BOVOS.
In 1999 is er een onderzoek geweest naar de effectiviteit van BOVOS. BOVOS is een welzijnsorganisatie die jaarlijks ongeveer 3 miljoen subsidie ontvangt. Wij hebben de raad verzocht onderzoek te doen naar de in het rapport van 1999 genoemde aanbevelingen en de implementatie daarvan in de huidige BOVOS organisatie. De gemeenteraad accordeerde deze motie en de wethouder moet voor 1 mei 2005 reageren.

3e: een motie over de reiniging.
In vele gemeenten is de gemeentelijke reiniging geprivatiseerd. Wij hebben de raad verzocht een onderzoek in te stellen naar de efficiëntie van de afdeling reiniging waarbij tevens onderzocht wordt de mogelijkheid van een gehele of gedeeltelijke in – of externe verzelfstandiging. Een in- of externe verzelfstandiging moet enerzijds kostenbesparend werken voor de gemeente Zoetermeer. De motie werd aangehouden omdat de wethouder aangaf bezig te zijn met de herorganisatie van Stadswerken, waarvan de afdeling reiniging deel van uit maakt. Nadat we kennis hebben genomen van die informatie zullen we ons bezinnen op het al – dan niet opnieuw indienen van de motie.

4e: een motie over kringloopactiviteiten.
Afvalmanagement is een belangrijk middel in de aanpak van milieuproble-matiek. De gemeente Zoetermeer heeft daarin een voorbeeldfunctie en moet die kringloopactiviteiten ook stimuleren. Om die reden hebben we de raad verzocht akkoord te gaan met het doen van onderzoek naar het inpassen van kringloopactiviteiten bij het zelfbrengdepot. De raad accordeerde deze motie en de wethouder moet reageren voor 1 mei 2005.
Uiteindelijk werd de begroting 2005 door de raad vastgesteld.

Archief > 2004 > december