Horecanota

vrijdag 04 februari 2005 14:57

Afgelopen dinsdagavond (01-02-2005) werd in de commissie EOS de horecanota besproken.
Deze nota die gaat over de wenselijkheid om meer horeca te hebben in Zoetermeer, is “gebouwd” rondom een aantal uitgangspunten, die zich als volgt laten verwoorden:
Vergelijkend met andere steden in Nederland ontbreekt het in Zoetermeer aan voldoende en gekwalificeerde horecabedrijven.

Onze fractie is van mening, dat vergelijkingen met andere gemeenten op dit vlak niet opgaan. Elke stad op dorp heeft namelijk zijn eigen identiteit. Door Zoetermeer te vergelijken met b.v. Almere wordt geen recht gedaan aan Zoetermeer. Toch wordt n.a.v. die vergelijkingen in de nota voorgesteld om het aantal café-bars-restaurant-hotels etc. uit te breiden. Belangrijk in de discussie was tevens de vraag of op elke plek in de stad er sprake kan en mag zijn van dag - , avond of nacht horeca.
Met de dag - en avondhoreca heeft onze fractie, mits de belangen van de omwonenden goed zijn gewaarborgd, niet zoveel moeite. Anders ligt het met het aantrekken van nachthoreca. Onze fractie is geen voorstander van dit soort horecagelegenheden. Zeker niet in bewoonde gebieden, ja zelfs niet in het verstedelijkt gebied.
Aan deze nota is een zogenaamd vlekkenplan gekoppeld. In dit vlekkenplan staan de plekken vermeld waar dag-, avond- en nachthoreca in de stad kan worden gevestigd. Dit vlekkenplan kreeg niet de goedkeuring van de commissie en mede verzoek van de onze fractie zal de wethouder Emmens het vlekkenplan aanpassen met de opmerkingen die in de commissie werden gemaakt. De aangepaste versie zal volgende maand opnieuw in de commissie worden besproken. Wij zullen ons als fractie dan opnieuw beraden of we deze nota kunnen en willen ondersteunen. Wij houden u op de hoogte.

Archief > 2005 > februari