Beleidsplan reintegratie

donderdag 10 maart 2005 14:53

Begin maart is het beleidsplan Reintegratie door onze fractie beoordeeld. “Werk boven uitkering” en “iedereen kan iets” zijn hiervoor de basisprincipes. Voor een bedrag van 8,7 miljoen worden er in 2005 240 werkelozen duurzaam aan een baan geholpen. Vanuit bijbels oogpunt uit ons hart gegrepen omdat mensen waardevol zijn zoals ze zijn.

Plichten en verantwoordelijkheden echter voor zowel de werkelozen als de gemeente. Onze fractie heeft er wel op aangedrongen dat dit nooit een onrechtvaardige druk mag geven op het leven van de betrokkenen. Wij zullen daarom de verdere gang van zaken blijven beoordelen vanuit het perspectief van de “menselijke maat”.
De nieuwe Wet Werk en Bijstand is nu slechts een jaar oud. Dat maakt het moeilijk om naar ervaringscijfers te kijken en de resultaten en de financiële risico’s goed in te schatten. Daarom willen we – zo nodig tussentijds - door de wethouder op de hoogte gehouden worden.
Het doel is zo min mogelijk nieuwe instromers in de bijstand en zo veel mogelijk uitstromers naar banen en werkervaringsplaatsen. In sluitende trajecten zodat mensen niet “in de wacht” zitten en dus gemotiveerd blijven. Belangrijk is ook dat de wachtlijst bij de Sociale Werkvoorziening DSW van bijna 100! snel zal dalen. Vanuit het perspectief de jeugdwerkeloosheid sterk terug te dringen kunnen jongeren tot 23 jaar, die het niet meer redden op het Voortgezet Onderwijs en de Beroepsopleidingen, met voorrang voor een deel van de week bij DSW geplaatst worden.
Binnenkort komt er ook een aparte notitie over participatie- en sociale activeringstrajecten en zorgtrajecten. Hierbij is het doel iedereen “achter de geraniums” vandaan te halen, ook al levert het misschien niet op korte of lange termijn (vrijwilligers)werk op. Dit zijn mensen die soms 10 – 20 jaar al in de bijstand zitten. Eind maart zal de beleidsplan in de Raadsvergadering definitief worden aangenomen.

Door Helen du Bois

Archief > 2005 > maart