Brandveiligheid voor niet en verminderd zelfredzame burgers

zaterdag 19 maart 2005 14:51

Sinds september 2003 is de fractie ChristenUnie-SGP al bezig om een oplossing te vinden voor de knelpunten brandveiligheid voor niet en verminderd zelfredzame burgers.

Het begon allemaal met een bewoner van het Fokus-complex aan de Leopoldhove die aan de bel trok bij de politiek. Hij nodigde de Commissie Bestuur & Veiligheid uit voor een bezoek aan zijn huis en gaf uitleg over de technische onmogelijkheden in geval van brand, of erger een ramp.
Naar aanleiding hiervan hebben we vragen gesteld in de Commissie. Het bleek dat er een gebruikersvergunning aanwezig was uit 1982 en er ook geen ontruimingsplan was. Met onder andere de vraag “als er nu brand zou uitbreken in het complex en er vielen slachtoffers, wie is er dan verantwoordelijk?” kregen wij ook de andere fracties achter ons voorstel om serieus te laten onderzoeken wat nodig en mogelijk is om de veiligheid van deze Zoetermeerse burgers te waarborgen. De Raad heeft dit voorstel uiteindelijk overgenomen en de Brandweer verzocht een onderzoek te laten instellen.om met behulp van gemeentelijke regelgeving voorzieningen rond bewoning van niet en verminderd zelfredzame burgers te kunnen treffen. Uit de onderzoeksrapportage (Quickscan) kwamen een vijftal knelpunten en aanbevelingen. Na bespreking in de Commissie Bestuur & Veiligheid, heeft de Raad in november 2004 besloten om een uitwerknotitie voor te bereiden m.b.t. het capaciteitsbeslag bij de Brandweer, de financiële consequenties en de mogelijkheid de Bouwverordening 2005 aan te passen. Het bleek n.l. een uniek onderzoek te zijn binnen Brandweer Nederland waarvan de uitkomst grote consequenties zou kunnen hebben voor de gemeenten in het algemeen. Wij hebben als fractie ChristenUnie-SGP gesteld dat na ruim anderhalf jaar het risico voor bewoners nog net zo groot was.

Begin maart, daags nadat ons bekend gemaakt was dat door de Brandweer eindelijk de nieuwe gebruikersvergunning afgegeven kon worden en ook het ontruimingsplan akkoord was, kwamen we tot de volgende ontdekking. Uit het conceptverslag van de vergadering van B & W op 22 februari bleek dat zij de uitkomsten van het advies uit bovenstaande notitie niet overnamen. Daarbij werd gesteld dat behandeling in de Raad niet door zou gaan en de Bouwverordening 2005 niet zou worden aangepast. Voor zover het ons duidelijk is geworden zou de reden zijn het niet beschikbaar hebben van € 60.000 voor de uitvoering. Daarop hebben wij in de Commissie van Bestuur & Veiligheid van 7 maart de burgemeester als portefeuillehouder verzocht dit onderwerp te agenderen voor de commissievergadering Bestuur & Veiligheid van april.

door Helen du Bois

Archief > 2005 > maart