Het sleutelwoord: bezuinigingen

donderdag 25 februari 2010 23:31

Waar gaat het geld wel heen was niet de vraag, maar waar wordt er op bezuinigd. En niet de kaasschaaf methode, maar èchte keuzes!

60 seconden
Het grote lijsttrekkersdebat onder leiding van Roelof Hemmen was gisteravond echt politiek vuurwerk. Stevige onderwerpen, strak gestuurd en goed doorgevraagd.  Een kunst met 11 lijsttrekkers en een zaal die er erg bij betrokken was. Zo’n 200 mensen waren komen luisteren waarvan het gros de eigen achterban was, maar dat mocht niet deren.
De aftrap was in exact 60 seconden vertellen waar je als partij voor stond. Maar hoewel gevraagd was goed te oefenen van tevoren, lazen de meeste lijsttrekkers gewoon hun punten op van een briefje.
Gelukkig had ik het uit mijn hoofd geleerd om daardoor het contact met de zaal te houden. Je kunt toch best veel zeggen in 60 seconden en alle speerpunten waren er bijna in verwerkt.

Bezuinigingen
Voor de bezuinigingen werden we meteen uit onze tent gelokt. Hoeveel ambtenaren moeten er uit.
Wij willen eerst een kerntakendiscussie, een bezinning over welke taken nu echt bij de gemeentelijke overheid zouden moeten horen. Tegelijkertijd moet de gemeentelijke organisatie en het ambtenarenapparaat grondig worden doorgelicht. Fouten, a la de “vergeten” doorlichtingonderzoeken, de fouten bij het Inkoop & Aanbestedingsbeleid, mogen in de derde stad van Zuid-Holland toch echt niet meer worden gemaakt. Om dit transparant en inzichtelijk te krijgen zullen wij hierop sterk inzetten bij de collegeonderhandelingen. Belangrijk is daarbij te bepalen welke taken ook  door het maatschappelijk middenveld kunnen worden overgenomen onder regie van de gemeente, goed gefaciliteerd en zonodig met subsidie. Hieruit zal een ieder geval een kostenvoordeel moeten komen. Maar of dat nu door het ontslaan van een groot aantal ambtenaren moet, zullen we dan zien. Wij willen namelijk ook extra aandacht voor een goed loopbaanbeleid voor ons eigen personeel ten opzichte van inhuur van externen. En het Stadsforum, wat we toch graag willen hebben omdat het een verrijking is voor onze stad en haar nieuw te vormen identiteit, moet evenredig worden beoordeeld met allerlei andere zaken die “een tandje minder moeten”.

Daarnaast moeten we gewoon tevreden zijn met wat we hebben. Wat minder ambitie zou ons sieren en laten we daar het geld op besparen zodat onze inwoners de komende vier jaar de lokale belastingen alleen maar verhoogd zien worden met de inflatie.
Onze keuzes kunnen anders gemaakt worden. Bijvoorbeeld het uitsmeren van de Investeringsagenda, de uitwerking van de Stadsvisie 2030. Maar ook alles wat met welzijn en Wmo te maken heeft kan ineen geschoven worden. Dat levert geld op en een betere sociale cohesie.

Omroep West
Omroep West maakten tv-opnames en wilde weten waar ze ons aan konden houden voor over vier jaar. Daarop heb ik geantwoord: Geloofwaardig Handhaven.
Of het nu gaat om milieuvoorschriften, de zondagsopening van winkels, overlastgevende jongeren of te luidruchtige evenementen. Regels worden gemaakt om ons er aan te houden . En dus dienen die te worden gehandhaafd.

Fractievoorzitter/Lijsttrekker ChristenUnie-SGP
Donderdag 25.02.2010

Wij geloven dat het anders kan!

Archief > 2010 > februari