Vraag om opheldering

zondag open 3vrijdag 29 januari 2010 23:42

Beleid dient door de Raad getoetst te worden. Ook of er ontheffingen worden verleend op basis van de Verordening Winkeltijden. Toen bleek dat er C-1000 vestigingen toch open waren op zondag heeft de ChristenUnie-SGP het College om opheldering gevraagd.

Nog geen koopzondag A’dam

AMSTERDAM – De zondagsopenstelling van Amsterdamse winkels wordt op zijn vroegst pas eind februari van kracht. Dat maakte de gemeente woensdag bekend.
Volgens het oorspronkelijke voorstel zouden de winkeliers per 1 februari hun deuren op zondag mogen openen. Doordat nog niet alle stadsdelen de gemeenteraad hebben laten weten wat ze van de ruimere winkeltijden vinden, loopt het plan vertraging op. Wethouder Asscher (PvdA) had alle stadsdelen naar hun mening gevraagd voordat hij een besluit zou nemen.
De zeggenschap over koopzondagen ligt nog bij de afzonderlijke stadsdelen. Op het moment dat een bepaald stadsdeel voldoende toerisme aantrekt, komt het in aanmerking voor een uitzonderingsbepaling van de Winkeltijdenwet en mag het de winkels op zondag openen.
In Zoetermeer stelde de fractie van ChristenUnie/SGP woensdag vragen over de zondagopenstelling van verschillende C1000-supermarkten. Ze zouden geen ontheffing hebben gehad en van handhaving bleek niet of nauwelijks sprake geweest te zijn.
De partij vroeg zich af of de openstelling viel binnen het toegestane aantal van twaalf koopzondagen per jaar.

Reformatorisch Dagblad 28-01-2010 09:35 | Regioredactie

Archief > 2010 > januari