Campagneavond... debatavond... ontmoetingsavond!

5.02 met Bas en Cynthia gekniptzaterdag 06 februari 2010 23:36

Over minder dan vier weken, op woensdag 3 maart, kiest Zoetermeer een nieuwe gemeenteraad. In deze weken gaan politieke partijen de boer op om hun kiezers op te zoeken. Vrijdagavond hebben wij de kiezer gevraagd ons op te zoeken.

In een ruime vergaderzaal bij 2B-Home kwamen geïnteresseerden af op de avond die de ChristenUnie en de SGP gezamenlijk hadden georganiseerd, even eendrachtig als er dagelijks wordt gewerkt in onze gezamenlijke fractie. Het thema was "wonen en leefbaarheid in uw wijk".

In de spotlights zat een prachtig panel van deskundigen. Bas van der Vlies, door de voorzitter geïntroduceerd als oppositieleider in de Tweede Kamer, deelde plaagstootjes uit naar de ChristenUnie en zat flink op zijn praatstoel. Op deskundige wijze gaf hij zijn mening over gespreid wonen en gemengde scholen. Wijken die goed gemengd zijn, zijn gezonde wijken. Maar scholen kun je niet mengen als overheid, dat beslissen ouders zelf, desnoods over wijkgrenzen heen.
Cynthia Ortega, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie, heeft in haar portefeuille onder andere wonen, wijken en integratie. Zij was dus goed op haar plek bij ons, gezien het thema van de avond. Ze benadrukte dat de ChristenUnie een groene partij is, en niet wil dat groen in de wijken wordt opgeofferd voor parkeerplaatsen. Herstructureren van de buitenruimte, in overleg met bewoners, is een betere mogelijkheid als er ruimtegebrek is.
Helen du Bois, onze eigen fractievoorzitter en lijsttrekker, gaf op haar eigen praktische, inhoudelijke wijze een plaatselijke invulling aan het thema. Zo legde ze de zaal uit dat cameratoezicht in de wijken pas zinnig is als de beelden ook uitgelezen worden, en pas ingezet mag worden als andere, sympathiekere, middelen gefaald hebben.
Als externe deskundige was Rosemarie Weber uitgenodigd, manager bij woningbouwvereniging De Goede Woning. Zij kon ons alles vertellen over het aantal seniorenwoningen in Zoetermeer, de werkelijke cijfers over scheefwonen, en het mengen van koop- en huurwoningen. Dankzij mensen als zij kan politiek een stevige feitelijke verankering krijgen.

Het debat werd gevoerd over stellingen, zoals "één auto voor de deur is genoeg", en "mensen die geen recht meer hebben op een sociale huurwoning, moeten binnen twee jaar verhuizen". Het was duidelijk dat de aanwezigen op een stevige gezamenlijke basis stonden, wat natuurlijk eensgezindheid opleverde. Toch komt overal het debat op gang als je over cameratoezicht begint, of autobezit. De gemeentepolitiek komt dichtbij je persoonlijke leven, dat is weer eens bevestigd.

Rondom de debatmomenten was er gelegenheid elkaar te ontmoeten. Dat levert altijd leuke gesprekken op. Zijn er meer mensen die zich afvragen of de ChristenUnie-SGP one-issuepartijen zijn geworden? Ik kan u geruststellen: de speerpunten op de (led-)verkiezingsborden worden afgewisseld!
Deze kreten zult u langs zien komen:
Geloofwaardig handhaven * Laagdrempelige hulp bij opvoeding * Elke wijk een woonzorgcentrum * Geen uitbreiding koopzondagen * Meer veiligheid voor fietsers * Verbeteren thuiszorg * Minder overlast van evenementen * Blowverbod op straat.

Francijn Brouwer-Weemhoff

Archief > 2010 > februari