Crisis is een gevaar en een kans

zaterdag 06 februari 2010 10:53

Gevaar en kans zijn twee woorden die samen het woord crisis vormen. In het chinees heeft men karakters i.p.v. woorden. Ieder woord heeft 1 karakter. Het woord crisis heeft er echter twee. Een mooie symboliek.
Op het symposium schuldhulpverlening van de ChristenUnie met christelijke organisaties over de rol van de kerken hierin, liet vele kansen tot hulp zien. En die hulp is bitterhard nodig, want bij ernstige financiële problemen en schuldhulpverlening is het altijd crisis!

Schuldhulpverlening
Het Manifest “Samen schulden te lijf”, is door de ChristenUnie via een motie in de 2e Kamer gebruikt om vijf miljoen te reserveren voor een diaconaal platform schuldhulpverlening vanuit de kerken. Kerken komen door hun vele activiteiten in aanraking met mensen met problemen. Heel veel problemen zijn gerelateerd aan geld.
Doel is de professionals en de kerken als vrijwilligersorganisaties elkaar te laten versterken bij de kerntaken schuldhulpregeling, preventie en nazorg. Deze vijf miljoen gaat ingezet worden om vrijwilligers op te leiden bij de preventie, het signaleren van (financiële) problemen. En ook bij de nazorg via budgetcoaches. Vaak is namelijk de terugval groot.

Het was goed om te horen hoe sterk de kerken verweven zijn in onze samenleving en daarmee vrij snel vanuit een vertrouwensband weten waar het niet goed gaat. Mensen verwijzen en op weg helpen naar noodzakelijke hulp is belangrijk. Maar omdat financiële problemen vaak heel sterk ingrijpen in iemands leven moeten kerken ook de kennis krijgen die noodzakelijk is om dit in goede banen te leiden.

Een dag is zo vol
‘s Morgens nog de nodige politieke zaken afgewikkeld en ’s middags het symposium. Op de terugweg in de RandstadRail alle telefoontjes afgeluisterd. Allemaal vragen vanuit het gemeentehuis. Ja mensen, ik ben niet altijd bereikbaar.
Bij thuiskomst nog snel wat kunnen eten en toen met mijn dochter naar onze eigen verkiezingsavond.
En daar zag ik weer Cynthia Ortega. We hebben snel even nagepraat over ’s middags. Centrale vraag was hoe kunnen kerken, gezamenlijk, een vuist maken naar de gemeente toe. In Zoetermeer is er wel het pastoresoverleg met de burgemeester en ook onderling hebben kerken hun overleggen. Maar praten is iets anders dan de hectiek om bij financiële problemen, wanneer afsluiting van gas en licht en huisuitzetting dreigt, acuut in te grijpen. Dan moet je weten waar je terecht kunt en als gesprekspartner vanuit de kerken kunnen rekenen op samenwerking met de gemeente en andere (vrijwilligers)organisaties.
Ik heb haar mijn, nog nieuwe, brochure van de Materiële Dienstverlening gegeven. Deze is gepresenteerd op de laatste VormVrijeAvond over het Wmo compensatiebeginsel, al weer drie weken geleden. Daarin staan alle partijen die met deze problematiek te maken hebben en weten zo van elkaar hoe ze elkaar kunnen versterken. Het is de uitwerking van onze motie uit 2006 over het aanbieden van integrale hulp. We zijn goed op weg in Zoetermeer, maar het kan natuurlijk beter.

Verkiezingsavond
Samen met Bas van der Vlies, Cynthia Ortega en Annemarie Weber van de Goede Woning is er discussie geweest over wonen en de leefbaarheid van wijken. Wat opviel was dat de stellingen het nodige opriepen. Bijvoorbeeld de stelling “Één auto voor de deur is genoeg”. Hoe gaan we om met de parkeerproblematiek, moet er groen worden opgeofferd, parkeren we auto’s aan de rand van de wijk, stimuleren we het OV of schaffen we minder auto’’ aan?

En toen nog even nagepraat, met de bloemen naar huis en mijn bed ingerold. Een druk weekend staat voor de deur.

Lijsttrekker/Lijsttrekker ChristenUnie-SGP Zoetermeer
Zaterdag 6.02.10

Wij geloven dat het anders kan!

Archief > 2010 > februari