Wijziging Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

dinsdag 02 februari 2010 12:25

Eindelijk, na een maand uitstel, konden wij gisteravond onze mening geven over de wijzigingen in de APV die wij noodzakelijk achtten, maar niet worden gedeeld door de meerderheid van de Raad.

Een blowverbod en de aanpak van geluidsoverlast bij evenementen. De ChristenUnie-SGP wilde hier regels voor vastgelegd hebben in de APV. In de commissie Samenleving stonden we er al uitgebreid bij stil, maar andere partijen zagen er de noodzaak (nog) niet van in. De komende vier jaar zal er echter regelmatig in de Raad over deze onderwerpen worden gesproken. Wij willen dan alsnog anderen overtuigen dat beide onderwerpen, ook binnen de APV, aangepakt dienen te worden.

De portefeuillehouder, burgermeester Waaijer herhaalde nogmaals dat hij uit het veld geen enkel probleem gehoord had dat een blowverbod zou rechtvaardigen.
De digitale concept-evenementennota zouden we ontvangen en deze komt ook regulier voor de burgers ter inspraak te liggen.
Over het project in Oss zullen ze zich op de hoogte stellen, was de minieme toezegging van de burgemeester. In een al toegezegde memo met de evaluatie over geluidsoverlast bij meerdere evenementen tegelijk, horen we hier meer over.
Kortom, aan ons zal het niet liggen.

Spreektekst

Zoals gehoord van de voorzitter zijn wij 14 december rond middernacht onder voorwaarden akkoord gegaan met het verplaatsen van het agendapunt APV naar vanavond.
De ChristenUnie-SGP wil in ieder geval de volgende twee punten kort gezegd en genotuleerd hebben. Zo nodig kunnen wij hier later dan op terug komen.

Blowverbod
Het eerste punt: een blowverbod bij de probleemlocaties waar ook een alcoholverbod geldt. Wij weten, dat ook zonder dat er problemen zijn, dus preventief, gemeenten een blowverbod invoeren op locaties en soms in de hele gemeente. Een meerderheid in de Raad is het nog niet met ons eens, dus zullen wij deze problematiek scherp blijven volgen.

Geluidsoverlast evenementen
Het tweede punt is dat wij klagende burgers van geluidsoverlast bij evenementen, structureel ieder jaar de concept-evenementenkalender zullen toesturen met de mogelijkheden hun zienswijzen in te sturen, als men dat nodig acht. Dus ook aan de preventiekant. Wij horen graag van het college of deze concept-evenementenkalender voor 2010 al digitaal beschikbaar is.
Inmiddels is in Oss een project gestart waarbij de geluidsbeleving van burgers bij klachten over geluidshinder wordt onderzocht. Dit is een positieve insteek die een stevig aantal burgers sowieso het gevoel geeft serieus genomen te worden.  De ChristenUnie-SGP hoopt dat het college bereid is dit project op de voet te volgen en zo mogelijk over te nemen. Handhaving van overtredingen zullen wij scherp in de gaten blijven houden.

Archief > 2010 > februari