Politieke bespiegelingen

vrijdag 29 januari 2010 07:11

Tijdens de verbouwing blijft de winkel open. Een beetje cynisch bedoeld en op twee manieren uit te leggen. Het werk gaat door, ook tijdens de campagne blijft de dagelijkse politiek m’n aandacht vergen. Zoals u gisteren las over het niet handhaven van de Winkeltijdenwet. De andere manier is dat de winkel open blijft. Letterlijk, zo concluderen we uit de antwoorden van het college die wij spoorslags per mail ontvingen.

Agendering commissie
Ik had het u al gemeld. Let op, vind ik ze dezelfde dag in mijn mailbox . En ja hoor. Met de nodige spelfouten er nog in, rolden ze mijn brievenbus binnen. Ik werd er niet vrolijk van. De praktijk van alle dag, althans de zondagen nà 27 december, laten zien dat iedere zondag de C-1000 vestigen open zijn.
De papieren woorden zijn al loos geworden nog voordat er een woord over gesproken is. En dat willen de ChristenUnie-SGP en de SP. We dienen gezamenlijk een agendavoorstel in voor de commissie Samenleving.

Motie 10 onderzoek
Op mijn werk vroegen ze gistermorgen nog: “is Zoetermeer nu onbestuurbaar geworden”. Nou nee, er is slechts één wethouder opgestapt. Het was zijn eigen keuze. Voor ons had het (nog) niet gehoeven. Inmiddels goed ingewerkt vonden wij het beter dat hij met voortvarendheid aan de slag zou gaan om de onderzoeken zo snel mogelijk af te ronden zodat de Raad haar (politieke) oordeel zou kunnen vellen.
Nu is het college aan de leiband gelegd, nota bene op initiatief van hun eigen fractie. De wethouders Haan en Emmens zaten ook in het vorige college. De handtekening van wethouder Haan staat onder het doorlichtingonderzoek Motie 10. Het rapport waar niemand van de politiek verantwoordelijken iets over zou weten. Voor ons blijft het een groot vraagteken. Beiden wisten van het onderzoek, hebben er stevig, tot twee keer toe, over gediscussieerd in het College en beiden hebben er blijkbaar met geen woord over gerept in de afgelopen vier jaar. Zo’n vernietigend twee kolommenstuk met conclusies en aanbevelingen zijn echt niet zomaar vergeten.

Onafhankelijk onderzoek Sterigenics
Op 1 maart, de laatste Raadsvergadering en twee dagen voor de verkiezingen bespreken we de uitslag van dit onderzoek. Of het eerder genoemde vraagteken dan al een uitroepteken wordt is mogelijk nog niet bekend. Wel is bekend of en zo ja welke vragen we nog hebben die onderzocht moeten worden om de onderste steen boven te krijgen. Het gaat 1 maart over feiten, vragen, conclusies en politiek verantwoording nemen.

Campagne
Ik heb zelden zoveel geleerd over politiek en strategie als het laatste half jaar. Het is vermoeiend, maar ook heel boeiend en hoop er de komende vier jaar veel van toe te passen.

De posters hangen op de verkiezingsborden. Ik ben zeer tevreden. Links bovenin, de plek met de beste attentiewaarde. Twee plakploegen met bijna bevroren lijm, waren direct op pad gegaan in het eerste uur dat ze mochten plakken. Alle speerpunten staan verspreid door de stad. En dan ook nog de Led-schermen met de speerpunten van alle partijen. Het is een pilot-uitvoering van onze motie. Een eigentijds informatiekanaal in een ICT-stad.

Vanavond met anderen een aantal campagneactiviteiten besproken. Wie doet er wat en hoe regelen we de PR. Ook de toelichtingen op alle 29 vragen van de Stemwijzer met elkaar bediscussieerd en vastgesteld. Wat heerlijk om allerlei verschillende nuances te horen. Een prima klankbord!

Achterstallig werk is het resultaat van een drukke week. Het zal dan ook zaterdag opruimen worden. Weer talloze mails, m’n agenda, de stapels papier. En natuurlijk weer de website.

Lijsttrekker/Lijsttrekker ChristenUnie-SGP Zoetermeer
Vrijdag 29.01.10

Wij geloven dat het anders kan!

Archief > 2010 > januari