Handhaven, handhaven en nog eens handhaven!

Sterigenicsdinsdag 26 januari 2010 14:57

Of het nou de zondagsopening is of de pijp bij Sterigenics, in Zoetermeer is handhaven een groot probleem. Zelfs wethouder Speel moest er gisteren het veld voor ruimen.

Sterigenics
Een enerverende avond was het gisteren, waarin een verontruste Raad probeerde antwoorden te krijgen op de vele vragen die er waren rondom het bedrijf Sterigenics. En burgers die in grote getale waren komen luisteren, maar waarvoor het debat vaak moeilijk te volgen was.
Het ging namelijk òòk over Sterigenics, maar vooral over “hoe kwam het” en “hoe nooit meer!”
De Raad blijkt altijd eensgezind te zijn wanneer het gaat om zaken die ernstig zijn. Men neemt elkaar niet scherp op de hak en men wil niet dat er “koppen rollen”. Men wil een bestuurbare stad die er voor haar inwoners is! Heel vaak gaat het dan niet meer over het eigenlijke onderwerp, maar over de werkprocessen er om heen. En omdat het pas de eerste keer was dat de Raad over Sterigenics kon praten was het èn de vragenronde èn de poltiek/bestuurlijke afweging. Tot 2.00 uur in de nacht.

Motie 10
Vele rapporten, waarvan een essentiele niet ontvangen. Een doorlichtingsrapport, een zogeheten “Motie 10” onderzoek, die juist zijn ingesteld om te zorgen dat de Raad grip blijft houden op de werkprocessen en daarmee de resultaten.
Juist een van deze belangrijke rapporten is in 2004 niet naar de Raad gestuurd. Verstopt in andere nota’s stond links en rechts wat vermeld. Maar het tweekolommenstuk van conclusies en aanbevelingen dat wij vrijdagavond bij de raadspost aantroffen, was vernietigend.  Niet eens meer een afdeling die niet “in control” is, maar waarin zelfs aangetoond werd dat de stad risico liep.We leven nu bijna zes jaar later en was is er met die aanbevelingen gedaan?

VTH
Wethouder Speel had slechts één onderdeel, het milieu, van deze afdeling VTH (Vergunningen Toezicht en Handhaving). Ook Bouw en Woningtoezicht, waar veel burgers mee te maken krijgen valt onder deze afdeling.  Wethouder Patrick van Domburg vertelde razendsnel en scherp van de tong, wat er allemaal sindsdien al niet was gedaan. Maar het klonk ons allemaal te mooi in onze oren.  Als je de feiten ziet staan en de ervaringen van nu uit de praktijk er naast legt, dan blijft het onvoldoende. En omdat we zaken als deze willen voorkomen moeten we als Raad er bovenop zitten. Vastgesteld beleid dient ook daadwerkelijk te worden uitgevoerd.

Handhaven
Juist handhaven komt breed in allerlei onderwerpen terug. Soms kun je hier beter spreken over gedoogbeleid. Jaren geleden had één van onze bestuursleden op zijn schuurdeur een poster hangen over drugs met de slogan “gedogen is mogen”. En dat is wat wij als ChristenUnie-SGP nÌet willen.
Een geloofwaardig bestuur, stelt regels en handhaaft deze! Doe je dat niet, dan ben je niet meer geloofwaardig. Een andere uitleg is hier niet voor.

Nu was wethouder Speel degene die het veld moest ruimen, maar het is slechts een tussenstap. Wie volgt? De rest van het college moet dit zware dossier met voortvarendheid overnemen en vooral zorgen voor een zorgvuldige communicatie. Want laten we wel wezen, de burgers, werkgevers en werknemers die met hun ongerustheid over hun gezondheidsrisico naar de raadszaal kwamen hebben niet veel meer antwoorden gekregen op hun vele vragen.

De pen voor m’n weblog schreef vandaag wat later. Vanmorgen, na drie uur slaap, en nog na de nodige voorbereidingen, op naar de eerste campagneactiviteit. Maar daarover morgen meer.

Lijsttrekker/Lijsttrekker ChristenUnie-SGP Zoetermeer
Dinsdag 26.01.10

Wij geloven dat het anders kan!

Archief > 2010 > januari