Schriftelijke vragen: wederom overtreding Verordening Winkeltijden

zondag open 3maandag 28 december 2009 09:32

De Raad heeft nog geen twee weken geleden, 14 december, vastgesteld dat er geen verruiming van de Verordening Winkeltijden komt, dus niet meer dan de vastgestelde 12 koopzondagen. Gisteren zondag 27 december, geen officiële koopzondag, waren toch wederom 3 vestigingen van de C-1000 in de winkelcentra Rokkeveen (de Vlieger), Leidse Wallen en Meerzicht geopend. De fractie van de CU-SGP wil dat Raadsbesluiten onverkort en volledig worden uitgevoerd. Directe handhaving door politie en de gemeentelijke beleidsafdeling is daarom noodzakelijk. De fractie wil daarom opheldering en weten welke garanties er zijn voor handhaving van dit Raadsbesluit.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN

27 december 2009

Onderwerp:  Overtreding Verordening Winkeltijden

Geacht college,
De Raad heeft nog geen twee weken geleden, 14 december jl. vastgesteld dat de Verordening Winkeltijden, niet wordt verruimd. Dat houdt in dat er niet meer koopzondagen mogen zijn dan de vastgestelde 12 koopzondagen. Zie:

Afgelopen maanden waren er diverse vestigingen van de C-1000 zonder ontheffing op zondag open. Handhaving vond niet of nauwelijks plaats.
Gisteren, zondag 27 december is geconstateerd dat in ieder geval 3 vestigingen van de C-1000 in de winkelcentra Meerzicht, Leidse Wallen en Rokkeveen (de Vlieger) geopend waren. Zij verwelkomden hun klanten met een bord: “ook deze zondag zijn we open”.

De fractie van de ChristenUnie-SGP heeft daarom de volgende vragen.

1. Is er een ontheffing aangevraagd en afgegeven voor een zondagsopenstelling op 27 december door de genoemde 3 vestigingen van de C-1000? Zo ja, wat was de reden van ontheffing?

2.  Zo ja, paste deze dan nog binnen het aantal van de 12 toegestane koopzondagen voor 2009? Graag een verklaring daarvoor. Zie:

3. Kan aangegeven en omschreven worden op welke gronden er in sommige gevallen in 2009 reeds voor 14 of 15 koopzondagen ontheffing is geweest.

4. Is ontheffing van > 12 koopzondagen in 2009 en 2010 mogelijk zonder besluit van de Raad? Zo ja, op basis waarvan?

5. Wanneer is/wordt de Raad hierover geïnformeerd?

6. Is het college het met ons eens dat de zondagsopenstelling van 27 december door de 3 vestigingen van de C-1000 in strijd is met de Verordening Winkeltijden Zoetermeer? Zo nee, waarom niet?

7. Was het college op de hoogte dat vestigingen van de C-1000 van plan waren deze zondag open te zijn en zo ja, hoe heeft het college vooraf daar tegen opgetreden?

8. Kan aangegeven en omschreven worden welke handhaving er zondag 27 december heeft plaatsgevonden (bijv. politie of anderszins)?

9. Kan aangegeven en omschreven worden welke maatregelen en handhaving er zijn/worden genomen om te voorkomen dat winkelopenstelling in 2010 op zondag, anders dan de vastgestelde 12 koopzondagen, plaatsvindt?

10. Voor 2010 zal er weer een overzicht zijn van de 12 toegestane koopzondagen op basis van de Verordening Winkeltijden Zoetermeer. Als bijlage bij de antwoorden willen wij dit overzicht ontvangen.

Namens de ChristenUnie-SGP,

Archief > 2009 > december