Schriftelijke vragen begeleiding ex-gevangenen

dinsdag 10 maart 2009 09:14

Zowel vorige week in verschillende kranten als gisteren op het NOS Journaal werd het gebrek aan begeleiding van ex-gevangenen aan de orde gesteld. De VNG en het Ministerie van Justitie wil nog dit jaar maatregelen.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN
10 maart 2009

Onderwerp: Begeleiding ex-gevangenen

Geacht college,

Zowel vorige week in kranten en NOS Journaal als gisteren in het NOS Journaal is de problematiek van de begeleiding van ex-gevangenen aan de orde gesteld. Tussen twee en vijf jaar recidiveert 40% -70% van hen door gebrek aan begeleiding. Gemeenten hebben een zorgplicht (Wmo) om ex-gevangenen te begeleiding bij hun re-integratie binnen de samenleving.
In Hoorn loopt met succes vanaf 2006 een coachproject tussen de gemeente, de Nederlandse Reclassering en een woningbouwverenging met ex-gevangenen die vrijwillig meewerken. Den Helder, Amsterdam en Gouda zijn er mee gestart en 30 gemeenten hebben belangstelling. De VNG en het Ministerie van Justitie willen nog dit jaar maatregelen.

De fractie van de ChristenUnie-SGP heeft daarom de volgende vragen.
1. Hoeveel gevangenen (ingeschreven in het GBA van Zoetermeer) verlaten jaarlijks de gevangenis waarvoor de gemeente een zorgplicht heeft.
2. Is Zoetermeer een van de 30 gemeenten die belangstelling heeft voor het project uit Hoorn? Zo nee, waarom niet?
3. Wat voor beleid wordt momenteel toegepast? En met welke ketenpartners? Wat zijn de resultaten van re-integratie tot nu toe?
4. Tegen welke problematiek wordt er aangelopen? En wat zijn de oplossingsrichtingen waaraan wordt gedacht? Wat zijn de belemmeringen hiervoor?
5. Waar kunnen ex-gevangenen zich aanmelden wanneer zij begeleiding nodig hebben? Of worden zij al tijdens detentie benaderd met een aanbod voor hulp?
Namens de ChristenUnie-SGP,

Archief > 2009 > maart