Gezegende Kerstdagen en een Voorspoedig 2009

Kerstdinsdag 23 december 2008 23:08

"Want de zaligmakende genade van God is verschenen aan alle mensen. Jezus Christus, Die Zichzelf voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen." Titus 2: 11, 13, 14.

In de tijd rondom de feestdagen wisselt drukte zich vaak af met de bezinning rondom het vieren van de geboorte van Jezus Christus, de Zoon van God.
Boodschappen doen, het huis gezellig maken en van alles organiseren voor bezoek van familie. Vaak zijn er extra vrije dagen en is er meer tijd om als gezin bij elkaar te zijn. Voor de meesten op een positieve manier.

Maar er is ook een andere kant. Juist met deze feestdagen zijn er mensen die eenzaam zijn, verdriet hebben. Vaak ook onzichtbaar voor anderen, die zich groot houden en niets willen laten merken. Iedereen kent er wel in zijn of haar omgeving. Soms is wat aandacht mogelijk of een kleine attentie als blijk van betrokkenheid.

Zo ook vandaag weer de Kerstactie van mijn werk waarbij we in een aantal gevangenissen kerstpakketten uitdelen “op cel”. Al een aantal jaren maakt Jan Waaijer, onze burgemeester, daar tijd voor vrij om hier aan mee te doen, samen met ondernemers en andere geïnteresseerden.
Een aantal jaren geleden deelde ik zelf mee uit en zag en hoorde ik hoe intens de verbazing was van gevangenen dat er wildvreemden waren die dit zomaar deden. Dat er aan hen werd gedacht!

Op kantoor is het bij ons aan het einde van het jaar dan net een pakhuis om al die pakketten op tijd klaar te hebben. Maar ook om kerstpakketten bij familieleden van gevangenen te laten bezorgen door vrijwilligers of kinderen een cadeautje aan te bieden namens hun papa of mama uit de gevangenis.

Onze 350 vrijwilligers ontmoeten veel gevangenen en hun familieleden. Ze zijn door het jaar heen een luisterend oor tijdens de bezoeken en helpen hen op weg om weer te integreren in de samenleving. Hulp bij woonruimte, werk, uitkering en schulden, maar ook bij herstel van relaties. Mannen, vrouwen, TBS-ers en jeugdigen.

Want wij geloven in herstel bij Gevangenenzorg. Het verhaal van Jan uit de laatste Nieuwsbrief is te lezen op onze website www.gevangenenzorg.nl. Het trof mij te horen, dat hij als een verloren zoon bij zijn oude moeder terecht kon. Dat daar de deur open stond. Zelfs na jarenlange gevangenisstraf en TBS. Dat hij geleerd heeft dat hij fout was, zijn straf verdiend vond, maar ook dat hij hoopt zijn verleden ooit te kunnen afronden. De weg van herstel die tijd nodig heeft. Hij heeft de eerste stap gezet en nu is het afwachten.
Een kwetsbaar mens die bemoedigt werd door de bezoeken van zijn vrijwilliger in de TBS-kliniek, maar ook door de contacten na zijn vrijlating. Een kerstpakket uit Friesland dat onlangs in Vlaanderen zijn weg vond.

Gemeenten hebben tegenwoordig te plicht om ex-gevangenen en hun familieleden te helpen bij het integreren in de samenleving na detentie. Dat is in Zoetermeer, net als in zoveel andere steden, een moeizame en intensieve weg met vallen en opstaan. Maar daarbij is “omzien naar elkaar” door burgers onderling niet altijd gemakkelijk, maar wel noodzakelijk.

Mogen we ook het komende jaar weer in gebed deze, maar ook andere, politieke betrokkenheid in afhankelijkheid aan Hem opdragen. Emmanuël, God zij met ons.

Namens de fractie wensen we iedereen Gezegende Kerstdagen en een Voorspoedig 2009 toe.

Archief > 2008 > december