Bezwaar- en Beroepsschriften – jaarverslagen 2006/2007

maandag 24 november 2008 21:59

Belanghebbende burgers hebben de mogelijkheden tegen een besluit, het weigeren van een besluit of het nalaten een besluit te nemen, een handeling of het nalaten van een handeling door de overheid , bezwaar aan te tekenen.

De commissie Bezwaar- en beroepschriften: onafhankelijke deskundigen die zowel een zeeffunctie als een signaalfunctie hebben om het gemeentelijke beleid te optimaliseren. Maar vooral objectief de besluiten van de gemeente controleert.
In 2003 kreeg de burger gemiddeld na 45 weken een antwoord op zijn bezwaarschrift, anno 2008 na gemiddeld bijna 14 weken (het wettelijke termijn).
Dat betekent dat er de afgelopen jaren de processen verbeterd en versneld zijn. De burger wil tenslotte snel en zorgvuldig antwoord hebben, ook al krijgt ie niet zijn gelijk. Ook t.o.v. andere gemeenten doet Zoetermeer het goed.

Als fractie van de CU-SGP hebben we de laatste acht jaar hard getrokken aan dit “dossier”. We zijn dan ook blij met deze resultaten. Toch hadden we nog een aantal kanttekeningen..
Het proces kan en moet procesmatig toch nog versneld worden. Zeker omdat er binnenkort een nieuwe wet komt die gemeenten een boete oplegt wanneer zij de 14 weken van wettelijke besluitvorming overschrijdt.
Daarnaast had men vanaf 2007 geprobeerd de tevredenheid te meten van bezwaarmakers en derde belanghebbenden. Geconstateerd is dat dit zeer moeilijk is. Krijgt men namelijk geen gelijk, dan is men (bijna) altijd zeer ontevreden in zijn beoordeling. Meegenomen wordt ons advies om bij andere gemeenten na te gaan of zij succesvolle methodes hebben om de klanttevredenheid te meten.

Archief > 2008 > november