Een regionale brandweer die op haar taak is voorbereid

dinsdag 16 december 2008 09:06

De regionalisering van de brandweer moet betrouwbaar, betaalbaar en bestuurbaar zijn volgens de gehele Raad van Zoetermeer. Met een “nee” van de Raad dwarsboomt Zoetermeer als eerste Raad in de regio de Hulpverlenings Regio Haaglanden. Voorlopig geen volgende stap i.h.k.v. de Wet op de Veiligheidsregio’s. Reeds twee jaar praat de Raad intensief over het samenvoegen van alle negen brandweerkorpsen binnen de regio.

Voorzitter, ook de reactie van de CU-SGP op het Raadsvoorstel dat voor ons ligt.

Begin 2008 hebben wij ons in deze zaal al hardop afgevraagd of op een verantwoorde wijze de processen voldoende uitgewerkt zouden kunnen zijn om het volgende besluit - dat nu voor ons ligt - te kunnen nemen. Tussentijds hebben we regelmatig geïnformeerd naar de ontwikkelingen. Daar werden we niet vrolijk van. We weten wel dat onze portefeuillehouder hard geknokt heeft en zijn rug recht gehouden heeft om ons geluid te vertalen in het Algemeen Bestuur (AB) van de Hulpverlenings Regio Haaglanden (HRH).  Eerst de randvoorwaarden invullen die wij in het voorjaar van 2008 meegaven! En wij laten ons niet van de wijs brengen door de belofte van de minister voor een bedrag van € 1,6 miljoen. En dan nog verdeeld over 9 gemeenten! “We geven een plus aan regio’s die de weg van regionalisering op willen”, aldus Minister ter Horst in het VNG-blad. Maar die weg heeft helaas hobbels.

We waren ook blij met de ingelaste vergadering van 8 december. We hebben als gemeenten geluisterd naar elkaar hoe wij samen binnen dit samenwerkingsverband het beste kunnen opereren. Hoe kunnen we – vooraf – vastleggen dat we straks nog wat te vertellen hebben en niet slechts jaknikkers zijn. Voor ons is de Nota Verbonden Partijen, die we onlangs vaststelden, leidend. Volgende gezamenlijke overleggen juichen we dan ook van harte toe!

Zoetermeer laat vanavond merken met haar unanieme nee tegen de Wijziging Gemeenschappelijke Regeling i.h.k.v. de Veiligheidsregio Haaglanden en de regionalisering van de Brandweer, een pas op de plaats te willen maken. Cru gezegd, eerst het huiswerk afmaken dat ons beloofd is. Want belofte maakt schuld. En hoeveel gemeenten zullen deze week nog volgen met een bij meerderheid nee? Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar? We zullen zien. Het AB van de HRH heeft in haar volgende vergadering dan ook wel wat te bespreken.

We dienen dan ook van harte de beide moties mee in.
De motie over het doorschuiven van het besluit tot rond de zomer 2009 betekent dat de Raad van Zoetermeer dan een goed besluit moet kunnen nemen. De geregionaliseerde brandweer moet op haar taak zijn berekend en betrouwbaar, betaalbaar en bestuurbaar zijn. Wanneer dat niet het geval is, dan hebben we wat onze fractie betreft een probleem.

T.a.v. de motie over de aansluiting bij Haaglanden zijn wij benieuwd of we ook hierbij - net als vanavond - “baanbrekend” werk kunnen verrichten. We praten vanavond tenslotte over de Wet Veiligheidsregio’s die nog niet eens is aangenomen in de Tweede Kamer en er geamendeerd ook nog geheel anders uit kan zien.

En dan zouden we vanavond moeten opschieten? Ja of ja was ons gevraagd te besluiten vanavond! Een democratische legitimatie die ver te zoeken was.
Wij hanteren als CU-SGP echter het principe dat als de ene partij gebrek aan planning te verwijten valt, de andere partij zich niet onverantwoord hoeft te haasten.

Archief > 2008 > december