80% van de zorg = mantelzorg!

woensdag 19 november 2008 15:15

Wist u dat de definitie van een mantelzorger is “een naaste in je privéomgeving langer dan drie maanden vrijwillig voor meer dan acht uur per week verzorgen”. Mantelzorg ontstaat ergens en is geen keuze. Het overkomt je. Niet vrijwillig en niet vrijblijvend.

In Zoetermeer wordt dus 80% van de zorg door mantelzorgers verzorgd en 20% betaalde zorg door externen. En nog moet de zorg minder gaan kosten. De Wmo is in het leven geroepen en de AWBZ wordt nog verder uitgekleed.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten komt in opstand tegen de zoveelste bezuinigingsronde van het Kabinet zonder dat er eerst!!!!! nieuw beleid wordt gemaakt. Gemeenten blijven weer achter de feiten aanhollen. Indicaties voor een verzorgingshuis worden alleen nog maar afgegeven als iemand eerst wat moet “overkomen”.  Het moet dan om een “nood”situatie gaan. Wat moet dan wel niet de indicatie zijn voor een verpleeghuis?

Ook mensen met een verstandelijke beperking moeten het vanaf 2009 met minder begeleiding doen. Terwijl juist deze mensen extra aandacht nodig hebben om zo normaal mogelijk te kunnen functioneren in de samenleving. En om nog iets aan sociale contacten te kunnen onderhouden. Gelukkig heeft Zoetermeer in ieder geval al gekozen om 5% hulp van de Huishoudelijke Hulp te reserveren voor de ontregelde gezinnen die straks de AWBZ uitgekieperd worden.

Iedereen moet “mee doen” en zolang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Wanneer bereiken we de grens van de uitholling van de zorg?
Veel mantelzorgers zijn overbelast, zijn soms zelf ziek van de zorg die ze bieden. Maar gaan toch door! Inmiddels heeft de Stichting Rondom Mantelzorg de mogelijkheid respijtzorg te bieden om mantelzorgers even te ontlasten. Maar er moet hier nog meer in geïnvesteerd worden. Meer vrijwilligers die dit werk willen doen, maar ook werkgevers die rekening willen houden met personeel dat zorgtaken heeft als mantelzorger.
Mantelzorgers zijn van origine loyaal en daar hebben werkgevers ook weer profijt van. Ook het project Dagindeling werkt hier aan door (overheids)organisaties, maar ook winkels en andere voorzieningen te motiveren met hun openingstijden rekening te houden met mantelzorgers.

Afgelopen zaterdag was er een verwendag voor mantelzorgers. De gemeente Zoetermeer had 250 mantelzorgers met een introducé uitgenodigd voor een geheel verzorgde middag en avond in de Drie Hooibargen. Het waren er uiteindelijk 550 die genoten hebben van optredens, workshops en heel lekker eten. 1 dag in het zonnetje, om te ontvangen om daarna weer 364 dagen naastenliefde uit te delen. Zelf vond ik het als deelnemer in één woord: grandioos!

Archief > 2008 > november