Begroten is keuzes maken, het begrotingsdebat 2008: “Financiën in evenwicht”.

maandag 17 november 2008 13:34

Vijf van onze moties werden aangenomen. Drie hadden al een meerderheid nog voor ze waren ingediend. De zesde motie gaf veel beroering en debat. Hoewel t/m 2013 voorzien van een dekking ten koste van het teveel oppotten van geld, werd dit door de collegepartijen, met de wethouder financiën voorop, als een jojo effect betiteld. En dat terwijl er iedere nieuwe collegeperiode vele miljoenen geschoven worden om nieuwe speerpunten te benoemen. De ChristenUnie-SGP koos voor nog meer verlaging van de woonlasten voor de burger. Helaas kregen we de meerderheid niet mee….

Onze bijdrage:

Voorzitter, college- en raadsleden en geïnteresseerde burgers, ons thema is “evenwicht”. Ambitieuze beleidsvoorstellen uit de Voorjaarsnota, zijn uitgewerkt. Zij bevatten een hoog gehalte aan “sparen voor later”, inclusief de financiële voordelen nav Prinsjesdag. Ivm de problemen rondom de kredietcrisis, ontvingen we op de valreep nog een overzicht over de invloed hiervan op de winstprognoses van het grondbedrijf. Voor projecten geen afstel maar spreiding in de tijd. We wachten de rapportage af.

Minder tevreden zijn we met de lastenverlichting voor de burgers. “Sparen voor later” is met de achteruitgang van de economie en koopkracht, voor burgers niet gemakkelijk. De CU-SGP nam het initiatief om de woonlasten van de burgers al in 2009 ipv 2010 te verminderen met dekking uit het overschot van de jaarrekening van 2007 van € 17.000.000. Dat is € 500.000 structureel, oftewel € 10 per huishouden. Het inflatiepijl voor 2009 wordt echter geschat op 3,9%. Verwerkt in de tarieven vinden wij dat aan de hoge kant. Burgers betalen dan toch nog meer voor hun woonlasten in 2009 dan in 2008. College, we willen graag weten wat gelijkwaardige steden aan Zoetermeer zoal voor %  hanteren.

Ons accountantsverzoek voor de uitwerking van up to date bestedingsplannen voor de reserves en voorzieningen, leverde een goed resultaat op. € 2.000.000 wordt miv 2009 afgeroomd naar de Vrij Inzetbare Reserve.

De PvdA komt met een plan om het “sparen voor later” transparanter te maken. We kunnen ons daar in principe bij aansluiten. Een goede fasering van de plannen met daaraan ten grondslag een goed financieel systeem. Wel echter met de aantekening dat we ons hardop afvragen “moet alles en moet alles tegelijk”. Er zijn goed gevulde spaarpotten  van reserves en voorzieningen. En we weten dat wethouder Haan graag hijskranen in Zoetermeer wil blijven zien staan om te investeren. Maar, naast indirecte investeringen voor burgers in de stad, is direct investeren in burgers ook van belang. Burgers zien dat graag terug in hun portemonnee.

Wij geloven dat het anders kan ………. en vinden het dan ook verantwoord om geen keuze te maken tussen de OZB en de rioolbelasting en/of afvalstoffenheffing voor invulling van deze € 500.000 lastenverlichting. We willen beiden doorvoeren. Dat is € 1.000.000 totaal en wat is nu € 1.000.000 op een bedrag van € 400.000.000 voor heel 2009? Wij zijn benieuwd naar het antwoord van het college. We houden een motie (klik hier) achter de hand.

De CU-SGP staat voor een evenwicht in investeren van steen en mensen.

Eerst een paar opmerkingen nav de begroting

De Stadsboerderij Oosterheem

Er is een aanvullend krediet nodig van ruim 1,1 miljoen staat er in de najaarsnota. En dat wekte onze verbazing. Uit navraag bleek ons dat het grootste gedeelte de keus is van het college voor energieneutraal bouwen en het plaatsen van zonnepanelen. Een gedeelte wordt gedekt uit lagere energielasten. Graag hadden wij deze keus eerder onderbouwd willen zien. Kan het college aangeven wat de verhouding tussen investering en lagere energielasten is?

Evenementen

Het evenementenbeleid en de besluitvorming over de jaarlijkse evenementen is een mandaat van het college. Controle door de Raad is daarom ook niet gemakkelijk. Toch proberen we dat intensief te doen. We zien nu dat in de Najaarsbegroting € 500.000 voor 3 jaar evenementen gevraagd wordt. We vroegen daarom de cijfers op. Het blijkt dat voor 2009, inclusief motie 47 en de PM posten al ruim € 1.000.000 begroot is door het College. De CU-SGP wil best een bruisend Zoetermeer ondersteunen, maar dit bedrag vinden we te hoog en de evaluatie in 2011 te laat. We willen het evenementenoverzicht van 2009 direct na besluitvorming ontvangen met een degelijk onderbouwd financieel overzicht.

Stadsmuseum Plus

Of moeten we al zeggen “het Lab”? Veel burgers op de tribune en thuis zullen het niet begrijpen. We reserveren nu € 10.000.000 in het MIP (MeerJarenInvesteringsplan) voor een nieuw Stadsmuseum Plus. Maar er is nog een weg te gaan om voldoende draagvlak te creëren om in juni 2009 een voldragen besluit te nemen. Wij willen het college dan ook dringend vragen tijdig een intensief participatietraject in te zetten omdat er volgens ons een groot voorstellingsvermogen nodig is om als burger het huidige museum visueel te hervormen tot een “Laboratorium”.

Kortom, bij de CU-SGP wegen we grootse plannen af tegen het principe van tevredenheid.

Nav het uitwerken van de moties

Adopteren prullenbakken

D66 heeft zojuist haar verlangen naar het vroegere grofvuilophaalsysteem aangegeven. Wij blijven, en dat kan niet anders van ons verwacht worden, bij het systeem van “de vervuiler betaalt”. Wel willen we graag een snellere uitvoering van onze motie 72 met Leefbaar Zoetermeer (LZ): Adopteren Prullenbakken. De Najaarsnota geeft aan dat er eerst een gedegen plan van aanpak moet komen over zwerfvuil. Dat waarderen wij maar dat wil niet zeggen dat we met het adopteren van prullenbakken moeten wachten. Wij zeggen: ga nou aan de slag. Desnoods met tijdelijke plaatsing van extra afvalbakken. Enthousiaste wijkbewoners zijn er inmiddels genoeg en de wijkmanagers weten ze te vinden. Dan komt de rest later wel.

Klanttevredenheid

Wij erkennen het praktisch nut van streefgetallen bij het meten van de klanttevredenheid. Maar als het halen van die getallen belangrijker wordt dan de klant, zijn we niet op de goede weg. De unieke klant met een ingewikkeld probleem moet net zo snel en goed geholpen worden als de grote middenmoot die de klanttevredenheid bepaalt.

Arbeidsmarktbeleid

Volgens onderzoek heeft Zoetermeer over een paar jaar een extreem tekort aan arbeidsplaatsen. Dit probleem, maar ook andere risico’s bespreken we als Raad in het voorjaar tijdens een werkconferentie arbeidsmarktbeleid met partners uit de vraag- en aanbodkant.

De arbeidsmarkt zit te springen om aanbod van gemotiveerde en goed opgeleide werknemers. Deze mensen zijn er wel en willen ook graag werken, maar die kunnen of mogen niet. Mannen en vrouwen die de aansluiting missen bij hun kennisniveau, die net niet genoeg Nederlands spreken, niet genoeg geld hebben om een (deel)opleiding te betalen of ver onder hun niveau (moeten) werken.

Het is een groep met een bijstandsuitkering en de groep NUGGERS (niet-uitkeringsgerechtigden). Wij willen van het college graag horen wat voor beide groepen precies verstaan wordt onder het begrip “duurzaam naar werk integreren”. Of is het in Zoetermeer de snelste weg naar werk met de minste investering? Wij hebben in ieder geval een motie (klik hier) om onze vragen te ondersteunen.

We hopen dat de samenwerking tussen de gemeente, het CWI en het UWV per januari een sterkere uitstroom naar geschikt werk zal laten zien. Vooral voor de Wajongers.

En ook wij hebben nog wat wensen

Informatieborden

In navolging van andere steden willen wij graag elektronische informatieborden, bijvoorbeeld langs de H-structuur en/of langs de A12. In een innovatieve ICT-stad mogen deze niet ontbreken!

Voor stadspromotie, maar ook als informatie- en communicatiekanaal voor bijvoorbeeld calamiteiten in de gemeente. Met als tip: zet ze ook in voor bij de verkiezingen ipv de huidige kale borden met posters. De borden kunnen door de gemeente en private partijen gebruikt en bekostigd worden. Met een motie (klik hier) roepen we het college op de mogelijkheden te onderzoeken.

Palenstein Kanswijk

De heipalen voor het bouwen van de Brede School in Palenstein maken veel lawaai maar zijn het begin van wat een Kanswijk moet worden. De grootschalige herstructurering is met de renovatie van de Vestia-flats en de Brede School nog maar het begin. De felgekleurde EetKeet is een sociaal middelpunt geworden. Wij zien graag de EetKeet voor de wijk Palenstein te behouden en hebben daarvoor een motie (klik hier).

Wijk- en buurtcentra

Met het versterken van de sociale cohesie zal de bezettingsgraad van de wijk- en buurtcentra stijgen. Daar zijn extra impulsen voor nodig. Een motie (klik hier) dienen we in.

Kennismakingspakket voor 65-jarigen

Met informatie over activiteiten, voorzieningen en bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Ook hier een motie (klik hier).

De CU-SGP vindt dat er evenwicht moet komen tussen aan de kant staan en meedoen.

Tot slot

“Geldzucht is de wortel van alle kwaad”, staat er in de Bijbel. Maar als je geld en bezit beschouwt als een geschenk, dan kan je tevreden zijn. Dit evenwicht van rentmeesterschap en sparen voor later, wil de fractie van de CU-SGP ook nastreven. Ze heeft hierbij het vertrouwen dat God ook in de toekomst oplossingen zal geven bij nieuwe problemen.

Archief > 2008 > november