Tijdelijke brug Palenstein

donderdag 02 oktober 2008 19:53

De scholenbrug in Palenstein wordt gesloopt. Een tijdelijke komt er deels voor in de plaats. Op verzoek van de fractie van de ChristenUnie-SGP is het begrip “tijdelijk” alsnog in het Raadsbesluit opgenomen.

Commissie ruimte sprak op 1 oktober over de plannen voor de herinrichting bij de Randstadrail halte in Palenstein, naar aanleiding van de gehouden inspraakprocedure. De plannen betreffen het upgraden van de stationsomgeving.

De Scholenbrug maakt onderdeel uit van het plan. Door de staat van de brug, de overlast op en onder de brug is in het plan opgenomen de brug te slopen.Doordat de brug met de helingbaan aan de zijde van het winkelcentrum nog een functie heeft voor de gevestigde zorginstelling, die daar een ingang heeft, wordt de brug gedeeltelijk gehandhaafd en ook een tijdelijke brug over het water gelegd om bezoekers die met de Randstadrail komen gemakkelijk toegang te verlenen.

De duur van de tijdelijkheid was een zorg van onze fractie en ook voor de omwonenden zoals de inspreker over dit onderwerp in de commissie heeft aangegeven. Het college heeft hier met de zorginstelling afspraken gemaakt. Na de verhuizing naar de nieuwe Schoutenhoek komt de brug te vervallen. Om dit helder naar de toekomst vast te leggen hebben wij de toezegging van het college om dit punt in het raadsbesluit vast te leggen.

De plannen zijn na overleg met belanghebbenden aangepast. De eerder voorzien rotonde is komen te vervallen door het kiezen van een andere verkeersafwikkeling. De Dumeelaan wordt in de plannen van de herstructurering verkeersluw gemaakt. Hier op anticiperend is de oplossing, zoals bij de Edisonweg is gerealiseerd, gekozen om het verkeer van de Gaardedreef naar de Van Aalstlaan als doorgaand verkeer te behandelen en daar mee een ongelijkwaardige kruising te creëren.

Voor het station wordt een plein ingericht. Er komen trappen voorzien van fietsgoot om een fietsverbinding te behouden. De hellingbaan aan de andere zijde van het spoor wordt ook verwijderd zodat er aan beide zijde een gelijkwaardige oplossing komt met een lift en trap.

André Stam

Archief > 2008 > oktober