Jeugdzorg onze zorg

maandag 08 september 2008 11:05

Hoe krijgen we als gemeente de juiste jeugdzorg binnen het stadsgewest Haaglanden. Prachtige nota’s en een weerbarstige praktijk.

Papier en praktijk

Op het terrein van de jeugdzorg zijn de afgelopen tijd prachtige ideeën ontwikkeld en mooie nota’s geschreven. Eén zo’n prachtig idee is de ontwikkeling van de Bureaus Jeugdzorg. Maar de alledaagse praktijk is minder prachtig. In het stadgewest Haaglanden blijven te veel jongeren verstoken van de hulp die ze nodig hebben. Dit komt onder meer omdat er voor allerlei vormen van hulpverlening wachtlijsten bestaan. Extra problematisch is dat het lot van kinderen en jongeren in veel gevallen dramatisch verslechtert als de noodzakelijke hulp te lang op zich laat wachten.

Kritiek uiteindelijk gehoord

De fractie van de CU/SGP heeft de afgelopen tijd herhaaldelijk aandacht gevraagd voor de tekortschietende jeugdzorg. Helaas zonder succes. De kritiek werd weggewuifd. De wethouder toonde zich juist bijzonder tevreden over wat er binnen Haaglanden bereikt was. Maar gelukkig lijkt het tij te keren. Zeer onlangs stuurde de wethouder stukken naar de gemeenteraad waarin wordt erkend dat het er met de jeugdzorg bepaald niet goed voorstaat. Hopelijk wordt met de erkenning van de problematiek nu ook met spoed gewerkt aan de verbetering van de daadwerkelijke hulpverlening.

Drugs

En hopelijk gaat deze ontwikkeling hand in hand met de erkenning dat het gebruik van hard- en softdrugs  belangrijke factoren zijn bij het ontstaan van psychosociale problematiek bij jeugdigen. Als het aan de fractie van de CU/SGP ligt, worden er zodanige maatregelen genomen dat jeugdigen in elk geval in Zoetermeer niet meer in staat zijn drugs te verkrijgen. In elk geval blijft de CU/SGP zich in de jeugdzorg vastbijten totdat de hulpverlening in orde is.

Willy Bij de Vaate-Sterk

Archief > 2008 > september