Lokaal Gezondheidsbeleid

woensdag 10 september 2008 10:53

De Nota Lokaal Gezondheidsbeleid bleek gebaseerd op cijfers uit 2004 en 2005. Het stuk is na discussie teruggenomen door de wethouder en komt op een later moment, gebaseerd op recente cijfers, terug. Een discussie over inhoud en proces in de commissie Samenleving van 9 september.

Algemeen:
Preventie en het voorkomen van gezondheidsproblemen door stimulerend beleid is natuurlijk goed. Veel staat er in de Nota Lokaal Gezondheidsbeleid. Eigen verantwoordelijkheid is daarbij belangrijk. Inzoomen op de juiste doelgroepen ook! Bijv. laaggeletterden, verstandelijk beperkten en mensen die onder een sociaal minimum leven.
Echter beleid maken of verbeteren zodat er DAARDOOR geen stimulans tot verkeerd gebruik ontstaat is veel beter. AANBOD CREEERT DE VRAAG zegt onze fractie, vooral bij alcohol en drugs. Wij denken daarbij vooral aan handhavingsbeleid en - maatregelen tav alcohol en drugs ter voorkoming van verslavingen. Dat is dus een stap VOOR preventiebeleid!!!!!

In het AD van 28 juli  stelt de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) na onderzoek dat er geen alcoholmatigingsbeleid is in relatie tot de volksgezondheid. Wij zien graag beleid op dit punt verwerkt in de actieplannen.

Integraliteit en kwaliteit van Gezondheidsbeleid moet via een sterke regiefunctie bij de actieplannen zichtbaar worden. En meetbare doelen zijn nodig om het resultaat zichtbaar te maken, zeker over 2 jaar bij de evaluatie. Relevante afwijkingen in die actieplannen willen wij terugzien bij de Tussenberichten.

Wij lichten er een paar zaken eruit.

Eenzaamheid
In de bijlagen uit het leefstijlonderzoek de volgende cijfers: 23% voelt zich niet gelukkig. Dat is een KWART van Zoetermeer. 7% voelt zich eenzaam. Vooral vrouwen laag opgeleiden en mensen zonder partner. Deze mensen, zo blijkt verder, hebben een groter gezondheidsrisico.  Cijfers uit 2004/2005. Zijn er ook uit 2008?
In het AD van vandaag wordt gesteld dat veel gemeenten te weinig aandacht hebben voor de Welzijnskant van de WMO. Wij dienden een motie in op 10 juli mbt de WMO om inzicht te krijgen in de relatie tussen van bestaand beleid Welzijnssubsidies en het nieuwe beleid WMO. Doel is dubbelingen te ontdekken en efficiënter te werken. Maar we willen nu ook meegeven: dat wat braak ligt aan beleid, graag dat opvullen met noodzakelijk Welzijnsbeleid.

Verslavingen
Een nieuwe Nota voor 4 jaar met een nieuw speerpunt: drugs. Ook al gaat het om een relatief kleine groep, de problemen zijn groot. Er wordt rondom en misschien zelfs IN de scholen gedeald.
Onze motie preventielessen op scholen met medewerking van ervaringsdeskundigen wordt nu in een actieplan alcohol & drugs uitgewerkt. In motie 52 uit 2006 staat al dat dit actieplan moet komen. Wanneer komt dat nou? Hoe meer lessen er worden gegeven des te beter, maar het gaat ons natuurlijk om het maatschappelijk resultaat. Hoeveel jongeren stoppen met de drugs of beginnen er niet eens meer aan. Gebleken is dat deze lessen de vraag naar hulp en daadwerkelijk herstel van een normaal leven stimuleert. Daarom moeten dus ook kleine zorginstellingen als Stichting Voorkom, naast groten als de GGD, Parnassia BAVO en GGZ hun eigen stijl van lessen kunnen geven.
Ook in de motie staat dat we bij het Voorjaarsdebat 2009 er een overzicht bekend moet zijn van de preventielessen die er tav alcohol & drugs worden gegeven op scholen.

We schrokken van de cijfers uit de bijlagen over de zware alcoholdrinkers. Als we het goed overgeschreven hebben uit de bijlagen geldt dit voor 24% in de leeftijd van 19-34, 10% in de leeftijd van 35-49 en 14% in de leeftijd van 50 – 64. Het wordt dus hoog tijd voor een alcoholmatigingsbeleid!!!!!!!!!!
We hebben grote zorg voor de onherstelbare schade aan de niet volgroeide hersenen van vele jongeren. We horen graag van de wethouder of hij onze mening deelt.

Nog 1 nabrander tot slot:

Uit de bijlagen: 68% was niet op de hoogte van bestaan (dat was in 2005) van het Advies en Steunpunt Huiselijk geweld. Kan aangegeven hoeveel % bekend het Advies en Steunpunt nu is?

Archief > 2008 > september