Beschouwing op een Raadsvergadering

plaatwoensdag 25 juni 2008 00:46

Als extra vergaderpunt zette de SP de aanbesteding voor de Huishoudelijk Hulp op de Raadsagenda. We waren het er mee eens. Ook de vernieuwde Visie op de Wet Sociale Werkvoorziening, bij ons uitgewerkt in DSW, lag ter besluitvorming voor.

WSW binnen DSW
De nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening is al op 1 januari 2008 ingegaan. Alle financiële middelen gaan voortaan naar de gemeente. Voor die tijd ontving DSW het geld van het Rijk. De gemeente, in samenwerking met Rijswijk en Leidschendam-Voorburg, hielden via een Algemeen en Dagelijks Bestuur de vinger aan de pols. Sinds 2006 ben ik vervangend AB-lid en volg dus af  en toe de vergaderingen. Dan zit je wat meer “in” de materie dan andere commissie- en raadsleden.

Bij deze besluitvorming in de gemeenteraad hebben wij alleen als fracties nog de ontbrekende zaken aangekaart. Er is zeker 3 x urenlang over de nieuwe visie gebrainstormd in commissieverband waarna de visie samen met de twee andere gemeenten verder is ingevuld.
Met een amendement van de VVD, die wij mee indienden, gaven we aan dat wij niet de nieuwe visie, Gemeenschappelijke Regeling en Uitvoeringsovereenkomst vaststellen, maar er mee instemmen. Het verschil zit ‘m erin dat het niet meer de bevoegdheid van de gemeenteraad is, maar van het College.

Wij hebben nog eens stevig neergezet dat wij tijdig en voldoende informatie willen ontvangen als gemeenteraad om “op afstand” zicht te blijven houden op de gang van zaken. En wel om daar waar het nog mogelijk is “ons gevoelen” als gemeenteraad aan de wethouder mee te geven en hem aan te kunnen spreken op zaken die niet volgens de wens van de gemeenteraad gaan. We hebben, bij wet, slechts nog een enkele gelegenheid gericht op beleid te sturen. Die momenten van controle heeft de PvdA (met ons samen) nogmaals via een motie kenbaar gemaakt aan de wethouder. Deze aangenomen motie houdt in dat bij de eerstvolgende technische wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling de wethouder zal beijveren dat ook de twee andere gemeenten kiezen voor een rekeningcommissie. Tevens dat de rechtspositie van de ambtenaren wordt overgenomen in de nieuwe regeling (was men vergeten!). De gemeenteraad krijgt zo meer grip op de controle.

Bestek aanbesteding Wmo
Afgelopen week dinsdag kregen wij - onder geheimhouding tot de openbare bekendmaking - een memo van het College over de beslispunten mbt het bestek van de nieuwe aanbesteding van de Huishoudelijke Hulp. Behorend bij de taken van het college maar ter informatie gezonden aan de Raad. De wethouder had de Raad in april een hele avond geïnformeerd en de gemeenteraad bevraagd wat de kaders zouden moeten zijn voor de nieuwe aanbesteding voor 2009 en 2010.

De SP, maar wij ook, vonden dat geen gehoor gegeven was aan de algemene wensen van de gemeenteraad. Omdat snel gehandeld moest worden, wilden wij er als gemeenteraad nog wat van kunnen vinden, werd een interpellatie ingediend. Een verzoek tot agendering in de raadsvergadering.
We kregen alsnog het hele bestek toegestuurd ter informatie.

De motie die we met de SP samen indienden haalde het niet. De andere fracties vonden de antwoorden van de wethouder voldoende om niet opnieuw te zaak te bespreken.
We moeten dus helaas afwachten hoe deze aanbesteding gaat uitpakken. Weer problemen in de thuiszorg omdat onvoldoende personeel voorhanden is wilden wij niet meer uitproberen.

Geen Zeeuws model met concurreren op kwaliteit ipv op prijs. Met minimum tarieven die volgens ons onder het CAO-niveau Thuiszorg liggen. En ondanks de ervaringen tot nu toe weer geen afdwingbare afspraken tav de termijnen waarbinnen 4 x per jaar de managementinformatie wordt verstrekt aan het College. Noodzakelijk voor ons als gemeenteraad om te sturen op de kaders die we hebben afgesproken met het College over financiën, kwaliteit en tevredenheid. Geen termijnen voor het tijdig aanleveren van de jaarcijfers ivm onze eigen jaarrekening en de accountant die hierom vraagt. Geen termijnen voor aanlevering van het aantal zorguren aan de gemeente, nodig voor tijdige facturering en geen termijnen voor het aanleveren van de cliëntgegevens aan het CAK voor het bepalen van de eigen bijdrage door cliënten. Hoe kunnen wij als fractie van de ChristenUnie-SGP onze controlerende taak uitvoeren?

In een democratie geldt dat de helft + 1 het voor het zeggen heeft. Wij geloven dat het anders kan! Onze slogan geeft zo nu en dan precies weer wat wij bedoelen. Zo ook nu! In ons verkiezingsprogramma staat dat de overheid verantwoordelijk is om de samenleving in goede banen te leiden. Wìj willen in ieder geval op deze manier onze verantwoordelijkheid nemen in “zorgen voor elkaar”.

Archief > 2008 > juni