Investeren, reserveren of teruggeven aan de burger

zaterdag 21 juni 2008 21:19

De rode draad in het Voorjaarsdebat was voor de ChristenUnie-SGP “de balans zoeken”. Zijn we “in balans”, “uit balans” of “zoeken we de balans”. Investeren, reserveren of teruggeven. Maar ook over actief burgerschap, de menselijke maat van beleid en hoeveel € dit kost. Ons “wensenlijstje” van beleid en €. De huishoudportemonnaie van de gemeente Zoetermeer.

De rode draad in het Voorjaarsdebat was voor de ChristenUnie-SGP “de balans zoeken”. Zijn we “in balans”, “uit balans” of  “zoeken we de balans”. Investeren, reserveren of teruggeven. Maar ook over actief burgerschap, de menselijke maat van beleid en hoeveel € dit kost. Ons “wensenlijstje” van beleid en €. De huishoudportemonnaie van de gemeente Zoetermeer.

Investeren, reserveren of teruggeven aan de burger
De vraag investeren, reserveren of teruggeven aan de burger stond centraal in het Voorjaarsdebat rondom het resultaat uit 2007, een overschot van 17 miljoen (op een begroting van ongeveer 400 miljoen). Tijdens het Resultatendebat van 5 juni dienden wij al een amendement in om € 400.000 weer terug te geven aan de burger door de afvalstoffenheffing minder te laten stijgen. Wij vroegen de wethouder er nogmaals naar. Hij gaf aan de € 400.000 “geparkeerd” te hebben en daar in de Nota Heffingen in het najaar op terug te komen.

Presentaties fracties
De presentaties van de fracties met daarin het commentaar op de voorstellen van het College op maandagavond 16 juni, zeg maar de “wensenlijstjes”. Er werden in totaal 82 moties en 4 amendementen ingediend. Wij hielen het aantal in balans en dienden slechts twee moties in, waarvan wij er één introkken en één werd aangenomen. Daarnaast dienden wij met andere fracties samen nog vele moties mee in. Verder een paar stemverklaringen.

“Balansen”
De rode draad van onze bijdrage was “zoek de balans”. Dat werd door het college meerdere malen aan gerefereerd in hun antwoorden over investeren, reserveren en teruggeven.
Met het “in balans zijn, uit balans zijn of de balans zoeken” stonden we stil bij de onderwerpen Jeugd, Mantelzorg, Drugsbeleid, Ouderen, Veiligheid & Leefbaarheid en Financiën. We gaven ook aan: geen extra kosten voor de scholen door de hoge extra uitgaven voor de schoolpleinen. En gratis Openbaar Vervoer bestaat volgens ons niet. Wethouder, kijk eerst of het dalurenkaartje van € 1,20 op dit moment een succes is.

Resultaat
Onze bijdrage (zie onze website) leverde de volgende toezeggingen op:
- als toevoeging op een motie over het inventariseren van alle financiële verplichtingen tot ver in de 21e eeuw, ontvangen de gemeenteraad dan ook op ons verzoek de beleidsuitgangspunten van het MIP (Meerjaren Investerings Plan) om dit goed af te zetten tegenover de Meerjarenbegroting 2008-2012
- samen met de VVD hebben we ons beider motie over Veiligheid & Leefbaarheid in elkaar geschoven. Behalve het onderzoeken van cursusmogelijkheden om “je veiliger te voelen” hebben wij gevraagd om een analyse van de sociale onveiligheid.
- de Eigen Kracht Conferenties waarbij zorg voor de jeugd begint bij familieleden, vrienden en dierbaren; mensen die er voor elkaar zijn, elkaar ondersteunen en vinden oplossingen met elkaar. De wethouder zal dit meenemen. Hij heeft er veel goeds over gehoord.
- voortvarend worden de weetplantages ontmanteld in Zoetermeer. Op onze vraag of er in Zoetermeer growshops zijn werd ontkennend geantwoord. We mogen er dus vanuit gaan dat er geen toevoer van materialen voor de weetplantages plaatsvindt vanuit Zoetermeer.
- we zijn niet tevreden over het antwoord van de wethouder waarin gesteld wordt dat er op dit moment een sluitende opvang is voor drugsverslaafde minderjarige jongeren die willen afkicken. Wij stelden deze vraag omdat we horen van situaties waarbij dit niet het geval is.

Stemverklaringen
Stemverklaringen hadden wij bij het Stadstheater. We gingen niet akkoord met de uitbreiding van de kleine zaal - binnen het groot onderhoud - op kosten van de gemeenschap. Ook niet voor het totaal van € 125.000 om de Groene Hart Wielerronde 20 minuten door Zoetermeer te laten fietsen (€ 75.000) en voor een nog onbekend evenement van € 50.000. Om de extra controleurs van Handhaving te betalen uit het potje “Wijk-aan-zet” van de burgers vonden wij niet terecht. Dat hebben we nu net aan burgers zelf gegeven voor eigen activiteiten. Een ander dekkingsmiddel dus!.

Wilt u reageren? U kunt mailen naar klaasschra@raadzoetermeer.nl of helendubois@raadzoetermeer.nl
Helen du Bois en Klaas Schra

Archief > 2008 > juni