College wil nog niet praten over echte lastenverlichting

zaterdag 21 juni 2008 21:13

Wethouder Edo Haan (PvdA, financiën) wil pas in het najaarsdebat praten over eventuele lastenverlichting voor de Zoetermeerders. Dat bleek donderdag tijdens het voorjaarsdebat, waar de discussie vooral draaide om de besteding van een overschot van 17 miljoen euro.
Haan heeft dat bedrag eind vorig jaar vooral overgehouden dankzij de grondverkoop in de wijk Oosterheem. ,,In het najaar kunnen we kijken of het rioolrecht en de afvalstoffenheffing eventueel gewijzigd worden. Tegelijkertijd denk ik dat we de overschotten die we nu kweken, straks hard nodig hebben voor de immense investeringen waar deze stad voor staat,’’ meende hij.

Desondanks was lastenverlichting voor de burgers tijdens het voorjaarsdebat een veel gehoorde kreet. Meest uitgesproken hierin was de Lijst Hilbrand Nawijn. ,,Onze burgers hebben de laatste jaren niet bepaald meegeprofiteerd van de successen van de groeistad. Bovendien heeft Zoetermeer als het gaat om rioolrecht de hoogste stijging van Nederland. Als je dan geld overhoudt, dan moet je het als gemeente ook teruggeven aan de inwoners. Wij zijn dus zeer voor lastenverlichting,’’ meende Nawijn.

Wethouder Haan was het oneens met hem. ,,Zoetermeer doet het goed als het gaat om de lastendruk van de burgers. En op het punt van rioolrecht zeg ik dat we als gemeente, landelijk gezien, op dat punt heel laag zaten. We zijn nu bezig met een inhaalslag, zo simpel is het.’’

Een meerderheid van de gemeenteraad stond ook achter Haan in dit opzicht. Dat bleek wel bij een (verworpen) motie, ingediend door het enige GroenLinks-raadslid Sjef van Put, om het rioolrecht voor 2009 niet te verhogen en de afvalstoffenheffing te verlagen met 50 euro. Hij kreeg alleen steun van de Lijst Hilbrand Nawijn.

Helen du Bois (ChristenUnie/SGP) plaatste namens haar fractie als enige vraagtekens bij de kosten van de verbouwing van het Stadstheater. ,,Te veel geld voor een te groots plan. Naast de gemeentelijke subsidie moeten wensen uit eigen budget betaald worden.’’

Wethouder Pieter Smit (kunst en cultuur) vond dat jammer. ,,Stadstheater Zoetermeer behoort tot de beste theaters van Nederland. Om in de top van deze eredivisie te blijven spelen, is een verbouwing na 16 jaar noodzakelijk. Dat geld is hard nodig voor verbeteringen.’’

Peter van de Stadt – AD Haagsche Courant – editie Zoetermeer  19.06.08

Archief > 2008 > juni