Tevreden inwoners maken een tevreden stad

zaterdag 07 juni 2008 12:45

Een korte terugblijk op 2007 en twee jaar van het College van B& W. Wat ging er goed en wat ging er mis. Wat kan en moet anders. Onze controle taak om de jaarrekening te vergelijken met de begroting en om zien of de maatschappelijke resultaten zijn behaald die we het College hebben gevraagd uit te voeren. De Raad bepaalt en stuurt bij als het moet, maar zegt ook dank je wel. Onze bijdrage voor zes minuten.

Inleiding
Voorzitter en andere aanwezigen. Ook de CU-SGP staat vandaag stil bij 2007 en twee jaar College. Beleidsevaluatie en verantwoording! Maatschappelijke resultaten, harde € ‘s en de menselijke maat. Een dienstbare overheid heeft graag tevreden burgers.

Het Concernverslag, goedgekeurd door de accountant op getrouwheid en rechtmatigheid. Wethouder Haan riep “Het is in 2007 economisch een goed jaar geweest”, maar kon iedere burger ook MEEdoen en MEE®doen? 

Is het niet “eerst het zuur en dan het zoet”? Er was veel geld over en er wordt ook veel opgepot. En dan een besparing op de afvalstoffenheffing, vasthouden tot 2010? Wij hebben dus een amendement om vanuit het rekeningsresultaat van 2007 eenmalig de verwachte besparing van € 400.000 al te verrekenen met de afvalstoffenheffing in 2009.

Nav onze vragen aan de accountant is er een gedeeltelijke opschoningsactie geweest van de post bestemmingsreserves. De resterende opschoning willen wij verwerkt zien binnen de begroting 2008 en daarover bericht ontvangen in het 2e Tussenbericht. Conform de aanbevelingen van de accountant.
De motie over het functioneren van het CAK ondersteunen we van harte. 

Te weinig ingevulde meetfactoren in de Jaarrekening en de Jaarrekeningen van de GGD, DSW en Bedrijfsschap Hoefweg niet op tijd voor tijdige behandeling vóór het Resultatendebat. Volgend jaar, met de Nota Verbonden Partijen, achter de rug, willen wij onze controle op een correcte wijze kunnen uitvoeren. En dank voor het vele verzette werk door alle ambtenaren.

Een sterk lokaal bestuur dus, die stevig inzet op kaders en controle. 

Ambities in ondernemend Zoetermeer
De speerpunten uit het Collegeprogramma leverden een veelvoud aan projecten op. Maar projecten moeten “landen”. Het is een rijpingsproces voor het College, de Raad en de burgers. Organisatie en participatie zijn daarbij essentiële onderdelen.
- College en Raad “samen betrokken en één gezamenlijke agenda”. Na ruim 2 jaar ligt er eindelijk een opzet voor een integrale termijnagenda. De Raad hoopt zich zo intensiever bezig te kunnen houden met de maatschappelijke vraagstukken zelf ipv met processen en planningen. Het empathisch vermogen mag bij beide partijen nog wek vergroot worden.
- En burgers die we bondgenoot willen maken met alle vormen van burgerparticipatie als informeren, raadplegen, adviseren, samenwerken en meebeslissen. We lopen hiermee voorop in Zoetermeer. Het College, maar ook wij als Raad, moeten ons echter realiseren dat verwachting en teleurstelling heel dicht bij elkaar liggen. De doorsnee burger is geïnteresseerd in zijn directe leefomgeving. Hoe verder van huis, hoe minder betrokken. De evaluatie van de participatievisie van het College komt na de zomer. De CU-SGP vindt dat de Raad zelf de kans moet grijpen om haar eigen participatievisie te maken, parallel aan die van het College, maar met onze eigen keuzes. Zo vroeg mogelijk in een traject bepalen welke vorm van participatie geschikt is en regelmatig evalueren.

Verder noemen we
- het outreachende jongeren- en opbouwwerk door Stichting MOOI! We lazen de meetfactoren en krijgen nog steeds niet de vinger achter de resultaten. De noodzaak tot een vernieuwde Wijkaanpak Jongerengroepen komt toch niet zomaar uit de lucht vallen. Wat werkt doelmatig, wat gaat er mis? Afspraken maken is één: afspraken tot resultaat brengen is vaak lastiger. Graag horen we de wethouder hierover.
 
Dienstbare overheid
Een dienstbare overheid heeft oog voor de problemen waar mensen mee te maken hebben en probeert dmv een concreet beleid daarin verandering te brengen.
“We kiezen voor kwaliteit: voor “wat” we realiseren en “hoe” we dat doen”, zegt het College. Die kwaliteit willen we volgend jaar getoetst hebben aan de ervaringen van burgers. Daarnaast willen we de effectiviteit van de ingezette middelen van de dienstverlening meten.
We verwachten dan ook veel van de nieuwe visie op klanttevredenheidsonderzoeken. Ervaringen die centraal staan, minder klachten, tijdige reacties en een respectvolle bejegening. Wanneer hoort de Raad hier meer over?

- burgers zijn niet tevreden over het beheer van het openbare groen; de kwaliteit moet beter en we horen veel aversie tegen het hak- en graafwerk door de aannemer in de plantsoenen.

- ergernis over hondenpoep is nog steeds erg groot; maar veel burgers zijn inmiddels “klaagmoe” en melden niets meer.

- ook de CU-SGP is bezorgd over de onveiligheidsgevoelens die toenemen. Overlast en criminaliteit. De cijfers uit het gerealiseerde jaarplan van de politie komen niet overeen met de dagelijkse praktijk. Wat gaat hier concreet aan gebeuren?

Tot slot
Actief burgerschap is de andere kant van een dienstbare overheid. De WAS (Wijk en Agent Samen) stimuleert dit, de SMS-alert ook. De wijkschouwen voor het groen, de Wijk-aan-zet budgetten voor de sociale cohesie. Nog meer het stimuleren van particuliere initiatieven en het vinden van vrijwilligers. Zo kan iedereen MEEdoen in onze samenleving: rijk & arm, jong & oud, met of zonder beperking.

En tevreden burgers maken een tevreden stad.

Wij geloven dat het kan en daarom wensen we het College Gods onmisbare zegen toe bij het uitwerken van alles wat er vanavond besproken is.

Helen du Bois

 

« Terug

Archief > 2008 > juni

Geen berichten gevonden