Topsport

doeldinsdag 29 april 2008 18:41

In de commissie Samenleving van de gemeenteraad is de afgelopen tijd het onderwerp ‘topsport’ aan de orde geweest. In het onderstaande wordt u geïnformeerd over de standpunten die de fractie van de ChristenUnie-SGP heeft ingenomen.

De ChristenUnie-SGP staat positief tegenover de breedtesport. Sportbeoefening is immers goed voor de gezondheid, het is een prettig tijdverdrijf, en het leidt tot betrokkenheid tussen mensen. We staan er daarom achter als de gemeente de breedtesport stimuleert en er financiële bijdragen aan levert. We staan ook achter het beleid van de zogenaamde ‘LOOT-scholen’. Deze scholen vertegenwoordigen een samenwerkingsverband tussen scholen en sportverenigingen. De bedoeling ervan is dat leerplichtige sporttalenten op deze scholen onderwijs en sportbeoefening combineren.

In Zoetermeer kan voor een LOOT-school een aanvraag worden ingediend.
Waar we minder mee zijn ingenomen, is de opvatting van het gemeentebestuur dat ook topsport moet worden gestimuleerd en dat er een financiële bijdrage aan moet worden geleverd. Het plan is om één grote en enkele kleinere topsport-evenementen te ondersteunen. De reden voor dit gemeentelijke standpunt is dat topsport wordt gezien als een instrument voor de vorming van de identiteit van de stad. Topsport leidt volgens het gemeentebestuur tot een verbetering van de aantrekkingskracht en het imago van Zoetermeer.

We zijn als ChristenUnie-SGP tegen deze plannen. Het zal best zo zijn dat Zoetermeer door middel van topsport wat meer op de kaart wordt gezet. Maar geld kan maar één keer worden uitgegeven. Wij geven het beschikbare gemeenschapsgeld liever uit aan de breedtesport ten bate van een groot aantal inwoners van Zoetermeer dan aan een zeer beperkt aantal topsporters. Wij zijn van oordeel dat de benodigde financiële middelen voor topsport-evenementen door particuliere organisaties moeten worden geworven. In Zoetermeer is er zo’n organisatie: de Stichting Topsport. Deze stichting mobiliseert het Zoetermeerse bedrijfsleven om topsporters en topsport-evenementen in Zoetermeer te ondersteunen.

Door Willy bij de Vaate

Archief > 2008 > april