Inburgeren en integratie hoort bij elkaar!

woensdag 02 april 2008 23:09

We bespraken in de commissie Samenleving van 25 maart de Nota Inburgering 2008-2010.
Trots meldde wethouder Haan dat Zoetermeer een van de eersten is met deze Nota, in ieder geval de eerste in Nederland waarvan de “integratiekalender”is goedgekeurd. De presentatie zal een feestelijk tintje krijgen.

Avond integratie
Slechts 12 dagen voor de Commissievergadering was er op 13 maart de avond over integratie. Samen, als Zoetermeerders met een diversiteit aan achtergronden deelden wij elkaar onze “ervaringen”. Tenslotte moet integratie van twee kanten komen!
Er is al veel tot stand gekomen en de meeste mensen die in de zaal zaten hadden zo hun eigen weg van integratie gevonden. Hoewel we enthousiaste vrijwilligers en deelnemers van Piëzo zien, zijn er nog veel soorten activiteiten met elkaar te ontwikkelen. Tenslotte heeft iedere oud- en nieuwkomer de plicht in te burgeren en iedere Zoetermeerder de opdracht te integreren.

De Nota voor 2007 had dan ook als doel: ga aan de slag en kijk wat je tegenkomt. Ga daarna gericht met verbeterslagen aan de slag voor de volgende Nota. Dat zien we dan ook in de Nota met tevredenheid terug.

Nieuwkomers
Het Deltaplan Inburgering geeft ons meer mogelijkheden onze eigen keuzes te maken als gemeente. Nieuwkomers hebben nu al een heel andere start wanneer ze in Nederland komen dan de oudkomers die hier al jaren wonen. Toch moeten we voorkomen dat ook zij, wachtend op hun identiteitsbewijs en daarna wachtend op het aanbod van de eerste taalles, alsnog drie kwart jaar op de bank thuis zitten. Geïsoleerd, al hun taal- en cultuurkennis alweer verloren waarvoor zij zo hard hadden gestudeerd om Nederland binnen te mogen komen, zitten zij op de bank. We stelden de wethouder de volgende suggestie voor: iedere nieuwkomer die zich bij de Gemeentelijk Burger Administratie meldt wordt direct doorverwezen naar Stichting Piëzo voor de eerset laagdrempelige kennismaking met het inburgeringproces. Zonder wachttijd komen ze direct in contact met andere Zoetermeerders. Verder wordt het aanbod aan duale taal/werktrainingen verruimd.

Oudkomers
Het Deltaplan Inburgering betekent ook een ruimer aanbod aan oudkomers. In 2007 zijn zij allemaal door de gemeente opgeroepen voor een gesprek om te bekijken of zij het minimale niveau van inburgering al hadden bereikt. Was dat niet het geval dan werd men inburgeringplichtig en kreeg men de plicht hiervoor een inburgeringtraject te volgen en succesvol af te sluiten met een examen. Dit traject wordt nu soepeler in aanbod van type trainingen, qua financiën en is er minder een stok achter de deur. Maar ook hier geldt dat inburgering, als voorloper van integratie, niet vrijblijvend maar wel degelijk verplicht is.

Archief > 2008 > april