Deelname van wethouder Muijzers aan de Stichting Steunpunt Topsport gewenst?

woensdag 26 maart 2008 18:37

Als fractievoorzitters ontvingen we van wethouders Muijzers een brief waarin hij vermeldde dat wij onze “wensen” en “bedenkingen” konden aangeven over zijn eventuele participatie als lid van de Raad van Toezicht van het Steunpunt Topsport.

Bedenkingen
Wij hebben als fractie aangegeven hierbij onze bedenkingen hebben. En wel omdat wij elke schijn van belangenverstrengeling willen vermijden. Sommige andere fracties hadden zo ook hun vraagtekens waarop de wethouder een verzoek deed om dit in de commissie Samenleving van 25 maart nogmaals te mogen uitleggen.

Wat vooraf ging
Juist op 18 maart, een week ervoor, hadden wij een presentatie van het College gekregen mbt het plan van aanpak voor de Nota Verbonden Partijen. Als 1e fractie hebben wij al in het voorjaar van 2006 (n.a.v. de WFIA) gevraagd naar een overzicht van alle rollen & verantwoordelijkheden, informatie- & communicatiestromen van het College, de Raad en ambtenaren binnen de samenwerkingsverbanden die de gemeente heeft.

Controle
Hoe kunnen wij namelijk controleren of beleid goed wordt uitgevoerd als we hier geen inzicht in hebben. Omdat er maar geen schot zat in het verstrekken van dit overzicht, dienden wij in november bij het Begrotingsdebat een motie hiertoe in. De burgemeester vroeg ons deze in te trekken omdat wij nog voor het einde van het jaar over de Nota zouden kunnen beschikken.
Vier maanden later echter hebben we alleen nog maar een presentatie gehad over het plan van Aanpak voor deze Nota. Nu zal de Raad de Nota pas in de “nazomer” krijgen! Wel ontvangen we in juni een checklist (de rode draad van deze Nota Verbonden Partijen). Deze kunnen we dan in juli als toets gebruiken bij de besluitvorming rondom de DSW (nieuwe wet Sociale Werkvoorziening) en de Regionalisering van de Brandweer waarbij wij (gewijzigd) beleid moeten vaststellen binnen samenwerkingsverbanden.

Wachten
Daarom willen wij eerst de Nota Verbonden Partijen afwachten om te kunnen toetsen of deelname van de wethouder sport als lid van de Raad van Toezicht en Advies van het Steunpunt Topsport conform de richtlijnen is die de Raad dan (opnieuw) heeft vastgesteld.
Ook al zou dat mooi passen binnen de Nationale Sportweek (start 28 maart) en ondanks de stortvloed van woorden van de wethouder, het lijkt ons het verstandigste te wachten op de Nota.

Wat doet het College
Het College heeft het mandaat zelf hierover te beslissen maar vond het verstandig het “gevoelen” van de Raad te toetsen. We hopen dan ook dat het College in haar besluitvorming hier rekening mee zal houden.

Archief > 2008 > maart