Antwoorden schriftelijke vragen CU-SGP over de stagnatie van CIZ-indicaties Thuisbegeleiding

zaterdag 22 maart 2008 20:00

Drie dagen na onze mondelinge vragen in de Raad van 17 maart ontvingen wij de antwoorden op onze schriftelijke vragen. De plannen lijken duidelijkheid te geven, maar in de uitvoering willen we dat eerst nog zien. Echter de positie en hulp aan (nieuwe) ontregelde gezinnen (psychosociaal) is nog onduidelijk. Vierstroomzorgring heeft in Zoetermeer 50/60 hulpvragers.
Clienten zonder indicatie, maar waar wel begeleiding voor nodig is, vallen zij in het overgangsjaar 2008 nu wel of niet onder de Ondersteunende Begeleiding Algemeen (OBa)? Is de Centrumgemeenten (voor ons Den Haag) dan verantwoordelijk voor de financiën? En welke invloed kunnen wij daar als Zoetermeerse Raad op uitoefenen? Na de zomer komt de wethouder met een plan voor 2009.
De thuiszorgorganisaties zijn contractueel verantwoordelijk hulp te bieden waarbij kwaliteitsnormen zijn afgesproken. De gemeenteraad heeft bij het ingaan van de WMO besloten dat de hulp “van hetzelfde niveau en kwaliteit” diende te blijven als voor de WMO. En dat blijven we als ChristenUnie-SGP dus controleren!

Waar gaat het om?
Met ingang van 1 januari 2008 is de AWBZ-aanspraak op ondersteunende begeleiding op basis van een somatische of psychosociale grondslag komen te vervallen. Bij deze vragen gaat het om het schrappen van de grondslag psychosociaal voor de Ondersteunende Begeleiding algemeen (OBa) voor de doelgroepen van de vrouwenopvang (VO), de maatschappelijke opvang (MO) en de ontregelde gezinnen. Vanaf 2009 komen middelen hiertoe naar het Gemeentefonds. De problematiek heeft te maken met de onduidelijkheden over het overgangsjaar 2008.

2008 als overgangsjaar
Mensen met een CIZ-indicatie behouden in 2008 hun rechten. Nieuwe clienten krijgen dit jaar ook nog hulp op de oude wijze. Om het de instellingen mogelijk te maken hulp te bieden, worden zij net als vorig jaar bekostigd door het zorgkantoor. Voor de oude clienten is dat nog de AWBZ-bekostiging, voor de nieuwe clienten is vanwege het wegvallen van de AWBZ-aanspraak een andere constructie nodig. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) werkt in nauw overleg met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) aan een eenmalige financieringsstroom via de centrumgemeenten. Het uitgangspunt is zo min mogelijk bureaucratie, geen enkel financieel risico voor gemeenten, en hulp voor wie dat nodig heeft. Voor de volledigheid is als bijlage de brief van het ministerie van VWS gevoegd.

2009 Gemeentefonds
Vanaf 2009 worden de middelen voor de ondersteunende begeleiding voor de genoemde doelgroepen overgeheveld naar het Gemeentefonds. De VNG is met het rijk in gesprek over 2009: wat is het budget voor welke groep per gemeente. Het macrobudget VO/MO was in 2007 ongeveer 40 miljoen euro. Geschat wordt dat met de uitgaven voor de nieuwe clienten MO/VO dit jaar ongeveer acht miljoen euro is gemoeid. Onduidelijk is hoeveel geld voor het ontregelde bezinnen werd uitgegeven op deze grondslag. De VNG heeft bij VWS bepleit daar nader onderzoek naar te doen, aangezien VWS heeft toegezegd dat gemeenten financieel gecompenseerd zullen worden voor het schrappen in de AWBZ wat dit betreft. De VNG gaat ervan uit dat eind volgende maand meer duidelijkheid geboden kan worden.

Vraag 1
Is het college op de hoogte van de problematiek bij de Thuisbegeleiding.

Antwoord 1
Ja.

Vraag 2
Deelt het college onze mening dat zorgvragers in hun behoefte aan zorg nooit de dupe mogen worden van wijzigingen van wettelijke besluiten en uitwerking daarvan. Of deze nu bij het Rijk of de Gemeente liggen.

Antwoord 2
Ja. Natuurlijk delen wij uw mening dat zorgvragers niet de dupe mogen worden van de wijzigingen van wettelijke besluiten en uitwerking daarvan. Maar tegelijkertijd kan de gemeente niet verantwoordelijk gesteld worden voor de gevolgen van de overhaaste overdracht van taken door het rijk naar gemeenten.

Vraag 3
Is het college bereid op zeer korte termijn in gesprek te gaan met de Zoetermeerse organisaties die Thuisbegeleiding verstrekken.

Antwoord 3
Ja. Er zijn gesprekken geweest met Vierstroomzorgring, Meavita, CC-zorg en Take Good Care.

Vraag 4
Is het college bereid om op korte termijn deze problematiek te inventariseren en met concrete oplossingen te komen. Ook horen we graag hoe het college deze problematiek ziet in relatie tot de Wmo.

Antwoord 4
Ja. In het conceptmeerjarenbeleidsplan Wmo is dit vraagstuk reeds als mogelijke problematiek gesignaleerd voor de doelgroep sociaal kwetsbaren van de maatschappelijke opvang. Inmiddels heeft het rijk voor de sociaal kwetsbare doelgroepen het beleid aangepast.

Vraag 5
De Provincie Zuid-Holland ondersteunt gemeenten bij projecten van Thuisbegeleiding (RAS gelden) zoals in Gouda, Schiedam en Sliedrecht (ReSet). Daarbij behoren ook mogelijkheden om bij een hulpaanvraag, in het voortraject van een indicatieaanvraag, alvast - tot een maximum aan aantal uren - te starten met hulp. Is het College bereidt te onderzoeken of deze mogelijkheden er ook voor Zoetermeer zijn.

Antwoord 5
Op 12 maart jl. is hierover gesproken met Vierstroomzorgring. Tijdens dit gesprek is meegedeeld dat de Provincie Zuid-Holland tien ReSet-trajecten thuisbegeleiding biedt aan de Vierstroomzorgring voor gezinnen in Zoetermeer.
ReSet is een project voor ondersteuning van ouders met jonge kinderen die tijdelijk hulp nodig hebben om de situatie thuis te herstellen. ReSet helpt zonder indicatie en kan daardoor snel zorgen voor begeleiding gedurende een aantal maanden.

Vastgesteld op 20 maart 2007,
de secretaris,      de burgemeester,

(drs. J. Dijkstra)      (drs. J.B. Waaijer)

Bijlage

Vervallen van ondersteunende begeleiding op basis van een somatische of psychosociale grondslag

Met ingang van 1 januari 2008 is de AWBZ-aanspraak op ondersteunende begeleiding op basis van een somatische of psychosociale grondslag komen te vervallen.
Algemene Ondersteunende Begeleiding (OB-algemeen) blijft voor de meeste groepen vergoed worden via de AWBZ. Voor hen kan OB-algemeen namelijk het verschil maken tussen een geïsoleerd of een menswaardig bestaan. Onder OB-algemeen worden onder andere activiteiten verstaan als hulp bij de administratie, samen boodschappen doen, structuur aanbrengen in de dag, begeleiding bij sociale activiteiten.

Voor de volgende groepen blijft als gevolg van de huidige maatregelen de ondersteunende begeleiding als aanspraak volledig bestaan. Daaraan doet niet af of deze zorg thuis of in een instelling wordt ontvangen:

- verstandelijke gehandicapten
- lichamelijk gehandicapten
- zintuiglijke gehandicapten
- psychiatrische gehandicapten
- psychogeriatrische patiënten (bijvoorbeeld dementerenden)

Naast deze groepen blijft OB-algemeen ook bestaan voor:

- somatische patiënten die in een instelling verblijven
- somatische patiënten die palliatief terminale zorg nodig hebben
- somatische patiënten die ook nog over een of meerdere van de andere hiervoor genoemde grondslagen (verstandelijk, lichamelijk, zintuiglijk, psychiatrisch, psychogeriatrisch) beschikken.

Ter illustratie: OB-algemeen uit de AWBZ blijft dus gewoon bestaan voor het tijdelijk ontlasten van een mantelzorger die zorgt voor een verstandelijk gehandicapt familielid, of hulp aan een dementerende bij het plannen van de dagelijks activiteiten als eten en schoonmaken.
Tenzij een van bovenstaande situaties aan de orde is, vervalt dus alleen OB-algemeen voor mensen die uitsluitend een somatische grondslag hebben en niet voor een verblijf in aanmerking komen (intramurale zorg of volledig pakket thuis). Het gaat bijvoorbeeld om mensen die na ontslag uit een ziekenhuis thuis revalideren maar wel volledige regie voer hun leven hebben.
Zij blijven wel aanspraak maken op bijvoorbeeld persoonlijke verzorging en activerende Begeleiding, maar dus niet op bijvoorbeeld hulp bij de administratie. De aanspraak voor deze doelgroep bestond niet voor 2003 en heeft deze dus een onbedoelde vlucht genomen.

Voor de groep die uitsluitend een psychosociale grondslag heeft, geldt dat compensatie plaatsvindt. De volledige afname van de AWBZ-uitgaven die samenhangt met het vervallen van de aanspraak OB-algemeen op psychosociale grondslag, zal ter beschikking gesteld worden aan gemeenten. Deze groep bestaat voor een groot gedeelte uit clienten van maatschappelijke opvang (dak- en thuislozen, slachtoffers huiselijk geweld en zwerfjongeren). De begeleiding heeft daarnaast ook betrekking op trajecten voor de opvang (bijvoorbeeld gericht op het voorkomen van huisuitzetting) en trajecten na de opvang (nazorg).

Verder waren bijgevoegd de brief van staatssecretaris Bussemaker van 19 februari 2008 mbt de Overgangsregeling psychosociaal 2008 (de beschrijving van de overgangssituatie, maatregelen, gevolgen en afspraken met het CIZ).

Helen du Boi

« Terug

Archief > 2008 > maart

Geen berichten gevonden