Beantwoording schriftelijke vragen ChristenUnie-SGP over de ongeregeldheden rond Oud & Nieuw

donderdag 07 februari 2008 09:34

Op 14 januari jl. hebben wij schriftelijke vragen gesteld aan het College. In de Commissie Burger & Bestuur van maandag 14 april zal de complete evaluatie besproken worden. Daar zullen wij onze conclusies uit de antwoorden bij betrekken.

Vraag 1
Hoeveel Zoetermeerse hulpverleners van ambulance, brandweer en politiepersoneel hebben last gehad van agressie en geweld door burgers. Hoeveel van hen heeft daarbij verwondingen opgelopen.

Antwoord 1
De hulpdiensten zijn in vijf gevallen door omstanders belaagd. Daarbij is vuurwerk gericht naar hulpverleners gegooid. Geen enkele van hen heeft verwondingen opgelopen.

Vraag 2
De afdeling reiniging heeft alle troep moeten opruimen en de schade moeten inventariseren. Kan aangegeven worden wat er aan gedaan wordt om dit personeel gemotiveerd te houden en hoe wordt er omgegaan met al hun ideeën?

Antwoord 2
De motivatie halen de medewerkers onder  meer uit de volgende zaken.
- De activiteiten die de medewerkers van de afdeling reiniging uitvoeren om schade te voorkomen. Zij proberen bijvoorbeeld verstopte bewaarplaatsen op te sporen,
- Het in preventieve sfeer assisteren van de politie,
- Het feit dat in de nachtelijke uren gewerkt wordt geeft een zekere positieve spanning,
- De stad heeft na de opruimingswerkzaamheden weer een schoon aanzicht,
- De financiële tegemoetkoming (overwerkvergoeding).

Over de omgang met de ideeën van de medewerkers kan het volgende worden gezegd. Vooraf kunnen de medewerkers tijdens het groepsoverleg met de rayonmanager hun dien kenbaar maken. Die ideeën worden zoveel mogelijk in de uitvoering meegenomen. De rayonmanager  maakt ten aanzien van de praktische haalbaarheid van die ideeën een afweging op basis van kosten, bedrijfsvoering en risico’s.
De medewerkers worden voorafgaande aan hun dienst geïnstrueerd hoe te handelen. Maar omdat ter plekke pas blijkt hoe de situatie werkelijk is hebben de medewerkers, binnen bepaalde randvoorwaardelijke kaders, een eigen verantwoordelijkheid om de aangetroffen problematiek op te lossen. Voorbeelden van de randvoorwaardelijke kaders zijn de eigen veiligheid en het binnen de perken houden van de kosten.

Vraag 3
De leefbaarheid van de wijken is voor het college voortdurend, los van de incidenten tijdens de afgelopen jaarwisseling, een belangrijk aandachtspunt. In het Plan van Aanpak oud & nieuwe 2008-2009 wordt bezien welke maatregelen in de preventieve sfeer kunnen worden genomen om de komende jaarwisseling met zo min mogelijk incidenten te laten verlopen. Suggesties en ideeën om tot een goede jaarwisseling te komen zijn uiteraard welkom. Samen met de evaluatie worden zij betrokken bij het op te stellen Plan van Aanpak oud & nieuw 2008-2009.
Een mogelijke maatregel is het verbieden van zwaar vuurwerk. Het college zal de minister van VROM de evaluatie, inclusief het schadebeeld, toesturen. Hierbij wordt een verbod op het gebruik van zwaar vuurwerk bepleit.
Het college wijst erop dat de gemeentelijke diensten met man en macht hebben gewerkt om de stad na de jaarwisseling weer een schoon aanzien te geven. Ook dat levert een bijdrage aan de vergroting van de leefbaarheid.

Vraag 4
Kan aangegeven worden hoeveel de totale extra capaciteit aan bovengenoemd personeel, inclusief de gemeentereiniging, is geweest voor Zoetermeer. Welke negatieve effecten hebben de inzet van deze extra mensen voor de “normale” werkprocessen. Dus welke activiteiten kunnen niet of minder gedaan worden.

Antwoord  4
Voor de betrokken instanties/afdelingen behoort de jaarwisseling tot de standaard werkzaamheden. Feitelijk maakt de jaarwisseling tot de standaard werkzaamheden. Feitelijk maakt de jaarwisseling daarmee onderdeel uit van de “normale werkprocessen”. Ook voor de jaarwisseling van 2007-2008 gold dat. Van negatieve effecten is dan ook geen sprake.

Vraag 5
Kan het College een overzicht verstrekken om ook alle indirecte kosten (ziekteverlof nav agressie bijv.) door extra inzet en de herstelwerkzaamheden mee te nemen in het kostenplaatje. Dat mag ook bij de evaluatie gebeuren.

Antwoord 5
Nee.

Vraag 6
Zijn er (onorthodoxe) mogelijkheden te creëren om de ernstige overlastgevers van de afgelopen jaarwisseling tijdens de komende jaarwisseling via huisarrest, gebiedsontzegging of iets anders uit te sluiten van de “feestelijkheden” op straat? Is het College bereid dit te onderzoeken.

Antwoord 6
Het College bepaalt aan de hand van de resultaten van de evaluatie van de jaarwisseling 2007-2008 welke aanvullende maatregelen gewenst en mogelijk zijn. Deze maatregelen worden opgenomen in het Plan van Aanpak oud & nieuw 2008-2009.

Vraag 7
Aan welke extra of andere maatregelen denkt het College voor de komende jaarwisseling en is het College bereid ruim voor het Voorjaarsdebat te komen met een uitwerking hiervoor inclusief de (extra) kosten.

Antwoord 7
Zie het antwoord op vraag 6.

Vraag 8
Is het College bereid, na de bespreking van de evaluatie in de Commissie Burger & Bestuur van 4 februari (NOOT: was toen nog de toegezegde planning!!), met de daaruit aangegeven aandachtspunten en in overleg met het Presidium, een bijeenkomst (bij. In april) te organiseren om in een maatschappelijk debat op een constructieve wijze te discussiëren over de aanleiding tot de ongeregeldheden en de oplossingsrichtingen. Mede in het kader van actief burgerschap.

Antwoord 8
Het College benadrukt dat de jaarwisseling voor de overgrote meerderheid van de inwoners van Zoetermeer op een feestelijke en ongedwongen wijze heeft plaatsgevonden.
De gemeente overlegt bij het opstellen van het Plan van Aanpak oud & nieuwe 2008-2009 met alle betrokken partijen over de dan te nemen maatregelen. De evaluatie van het verloop van de jaarwisseling 2007-2008 alsmede binnengekomen suggesties van burgers worden daar vanzelfsprekend bij betrokken. Het beleggen van een debat zoals verwoord in de vraag acht het college niet nodig.

Vastgesteld in de B& W vergadering van 29 januari 2008

« Terug

Archief > 2008 > februari

Geen berichten gevonden