Schriftelijke vragen aangaande de ongeregeldheden rondom Oud & Nieuw

spullen van anderen in de fikmaandag 14 januari 2008 16:34

De fractie van de CU-SGP heeft het Presidium 2 januari jl. verzocht vóór de evaluatie Oud & Nieuw in de Commissie Burger & Bestuur haar gevoelen mee te kunnen geven aan het College als basis voor het op constructieve wijze doorpraten in de vorm van een maatschappelijke discussie, nà de evaluatie. Zaken die onze fractie van groot belang acht.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN

14 januari 2008

Onderwerp: de ongeregeldheden rond Oud & Nieuw

Geacht college,

Dat werd niet gehonoreerd, maar er werd aangegeven te wachten tot NA het gereedkomen van de evaluatie om dan begin februari hierover te kunnen praten in de Commissie. Wij vinden dit een gemiste kans.

Voor de fractie van de ChristenUnie-SGP is het van groot belang om de verontwaardiging die er leeft onder de inwoners, door de grote ongeregeldheden tijdens de Oudejaarsnacht, handen en voeten te geven. Dit willen we doen door allereerst alsnog schriftelijke vragen te stellen zodat de antwoorden kunnen worden meegenomen tijdens de commissievergadering Burger & Bestuur van 4 februari bij de behandeling van de evaluatie Oud & Nieuw.

1. Hoeveel Zoetermeerse hulpverleners van ambulance, brandweer en politie personeel hebben last gehad van agressie en geweld door burgers. Hoeveel van hen heeft daarbij verwondingen opgelopen.

2. De afdeling reiniging heeft alle troep moeten opruimen en de schade moeten inventariseren. Kan aangegeven worden wat er aan gedaan wordt om dit personeel gemotiveerd te houden en hoe wordt er omgegaan met al hun ideeën?

3. De leefbaarheid van Zoetermeer is de laatste week van het afgelopen jaar door het voortijdig afsteken van (zwaar) vuurwerk en de 1e week van 2008 met het aanschouwen van alle troep en vandalisme zwaar op de proef gesteld. Juist de leefbaarheid van de stad is voor Zoetermeerse inwoners belangrijk. Kan het College aangeven met welke activiteiten zij de leefbaarheid de volgende keer wil verbeteren.

4. Kan aangegeven worden hoeveel de totale extra capaciteit aan bovengenoemd personeel, inclusief de gemeentereiniging, is geweest voor Zoetermeer. Welke negatieve effecten hebben de inzet van deze extra mensen voor de “normale” werkprocessen. Dus welke activiteiten kunnen niet of minder gedaan worden.

5. Kan het College een overzicht verstekken om ook alle indirecte kosten (ziekteverlof nav agressie bijv.) door extra inzet en de herstelwerkzaamheden mee te nemen in het kostenplaatje. Dat mag ook bij de evaluatie gebeuren.

6. Zijn er (onorthodoxe) mogelijkheden te creëren om de ernstige overlastgevers van de afgelopen jaarwisseling tijdens de komende jaarwisseling via huisarrest, gebiedsontzegging of iets anders uit te sluiten van de “feestelijkheden” op straat? Is het College bereid dit te onderzoeken.

7. Aan welke extra of andere maatregelen denkt het College voor de komende jaarwisseling en is het College bereid ruim voor het voorjaarsdebat te komen met een uitwerking hiervoor inclusief de (extra) kosten.

8. Is het College bereid om, na de bespreking van de evaluatie in de Commissie Burger en Bestuur van 4 februari, met de daaruit aangegeven aandachtspunten en in overleg met het Presidium, een bijeenkomst (bijv. in april) te organiseren om in een maatschappelijk debat op een constructieve wijze te discussiëren over de aanleidingen tot de ongeregeldheden en de oplossingsrichtingen. Mede in het kader van actief burgerschap.

Archief > 2008 > januari