Het Presidium

dinsdag 20 november 2007 22:39

Al een hele tijd vraagt onze vriendelijke fractieassistente mij, (nog steeds vriendelijk) of ik een stukje wil schrijven over het presidium. Eerlijk gezegd heb ik daar een beetje moeite mee. Het presidium heeft een dienende functie aan de raad en eigenlijk hoeft daar niet zoveel woorden aan vuil gemaakt te worden. Regelmatig wordt er in de raad gezegd of in de stukken geschreven: Het presidium heeft beslist. Alsof het het Kremlin van vroeger is.

Met gezond boerenverstand worden de vergaderingen voorbereid. Iedere keer wordt er weer een poging gedaan om de raad aan zet te krijgen. Eerlijk gezegd tobben we daar als hele raad nog steeds mee. Nog steeds wordt er alleen maar gereageerd op de stukken die door het college ons voorlegt of “over schutting worden gegooid”. Ook al is uitgangspunt, bij het dualisme dat de raad, als hoogste orgaan, de agenda bepaald. We doen het nog steeds niet.

Bij de invoering van het dualisme in 2002 is er een griffie gekomen ter ondersteuning van de raad tegenover het college. In de vorige raadsperiode hadden we een seniorenconvent, de fractievoorzitters. In deze collegeperiode is het presidium ingesteld. In het presidium zitten de burgemeester, de griffier, de voorzitters van de commissies, twee plaatsvervangers en een secretaresse van de griffie. De voorzitter is de tweede voorzitter van de raad, de heer Broekman. In het presidium komen alle agenda’s en alle zaken die betrekking hebben op het proces, of de organisatie van de raad en commissies, aan de orde.

De raad aan zet ?
Ja, dat was de bedoeling van het aanstellen van een griffie en in het instellen van een presidium. Bij het seniorenconvent was politiek nog wel eens de boventoon of anders gezegd dat sommige fracties wilden scoren. Met het instellen van een presidium moet alleen beoordeeld worden op het proces of de organisatie binnen de raad of de manier hoe je met elkaar omgaat. En het moet mij van het hart dat bepaalde zaken binnen deze raad nooit goed zijn. Bijna altijd is er wel iemand die zich tekort gedaan voelt. Om een voorbeeld te noemen, over afspraken hoe je met moties omgaat. Het zou beter zijn om altijd eerst het antwoord van het college af te wachten. Indien dat antwoord niet afdoende beantwoord wordt of niet naar de zin van een fractie wordt er pas een motie ingediend in de tweede termijn. Binnen de raad is gepoogd dat af te spreken maar er waren een paar fracties die zich daaraan niet wilden houden. Het gevolg is dat iedereen maar grijpt naar het middel motie om je zin te krijgen. In het begrotingsdebat was dat zichtbaar. In de eerste termijn werden er al 70 moties ingediend. Na het beantwoorden door het college en het shoppen bij de collega fracties bleven er nog 6 over. Hierdoor wordt het middel motie-om-je-zin-te-krijgen teniet gedaan of afgezwakt. Zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen.

Kortom, de raad aan zet? Ik durf rustig te stellen, zoals deze raad nu functioneert lukt het niet om de raad aan zet te krijgen.

Archief > 2007 > november