AGENDA RAADSVERGADERING 26 NOVEMBER

woensdag 28 november 2007 01:17

Raadsvergadering maandag 26 november 20.00 uur. Raadszaal van het stadhuis, ingang Marktzijde

Voorafgaand aan de vergadering vindt van 19.30 tot 20.00 uur een presentatie plaats van de Stichting Zoetermeer 1000.

Aanbieding rapport Voortijdig schoolverlaten door de voorzitter van de Rekenkamer commissie aan de voorzitter van de Raad.
De Rekenkamercommissie van de gemeente Zoetermeer bestaat uit twee raadsleden en drie externe leden. De commissie stelt haar eigen onderzoeksprogramma vast, is onafhankelijk en doet voornamelijk onderzoek naar de effectiviteit van beleid.

Opening en vaststelling agenda/bepalen eindtijd vergadering
Regelmatig verzoeken fracties alsnog een voorgenomen besluit van de besluitenlijst af te halen en te agenderen voor de Raadsvergadering. Dit verzoek dienen zij uiterlijk drie dagen voorafgaand aan de Raadsvergadering onderbouwd met argumentatie in te dienen bij de griffie. De raad wordt tijdens de Raadsvergadering gevraagd akkoord te gaan met bespreking van het onderwerp (bij meerderheid). Soms wordt zo’n verzoek afgewezen maar meestal gaat de Raad akkoord. Afspraak binnen de Raad is dat er een toegevoegde waarde moet zitten tussen de behandeling in de Commissie en de Raad. Anders had volstaan kunnen worden met een stemverklaring.

Spreekrecht
Wilt u van het inspreekrecht gebruik maken dan kunt u contact opnemen met de griffie. Zij kunnen u adviseren over de regels en uw opgave. Tel. 079 - 346 8735 of griffie@zoetermeer.nl.

Mondelinge vragen
Mondelinge vragen van een Raadslid zijn bedoeld om antwoord te krijgen van het College op een vraag met een zekere politieke lading en hoge urgentie of om het standpunt te vragen van het College over een dergelijk onderwerp. Mondelinge vragen moeten vooraf schriftelijke worden ingediend. Bovendien moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan.

Mededelingen
Door college- of raadsleden kunnen korte relevante mededelingen gedaan worden.

Vaststelling notulen 29 oktober 2007
De notulen zijn een woordelijke weergave van wat er in de vergadering is besproken.

Voorstel tot vaststelling van de lijst van ingekomen stukken
Burgers en organisaties sturen stukken specifiek aan de gemeenteraad. De originele stukken liggen voor de gemeenteraad in de leeskamer ter inzage. In deze lijst wordt ook de voortgang aangegeven van eerdere ingekomen stukken. Naar aanleiding van deze stukken kunnen raadsleden korte opmerkingen maken en bijvoorbeeld een voorstel aan het Presidium doen voor agendering in een volgende commissievergadering.

Benoeming commissieleden

Vaststelling besluitenlijst
Dit is een lijst van adviezen die al eerder zijn besproken in de Commissies. Het eindresultaat van de discussie over een advies wordt voor stemming voorgelegd aan de gemeenteraad. Een raadslid kan hier slechts alleen nog een stemverklaring bij afleggen. Deze wordt opgenomen in de notulen van de vergadering. Discussies zijn dus niet meer mogelijk. Wil een raadslid alsnog een advies bespreken dan moet dit voorstel uiterlijk de vrijdag, voorafgaand aan de datum van de raadsvergadering, kenbaar gemaakt worden aan de gemeenteraad. Bij de vaststelling van de agenda beslist de gemeenteraad dan of zij – bij meerderheid - het wenselijk acht het advies alsnog te bespreken.

Programma Duurzaam Zoetermeer

Sluiting

We stellen uw aanwezigheid als toehoorder zeer op prijs. Voelt u zich betrokken bij de ChristenUnie-SGP en wilt u onze gast zijn, geeft u dit dan paar dagen voor de desbetreffende vergadering door aan Helen du Bois helendubois@raadzoetermeer.nl. Wij zullen u dan voor de vergadering de agendapunten kort toelichten.

De volgende vergadering van de gemeenteraad is maandag 17 december

Archief > 2007 > november