SCHRIFTELIJKE VRAGEN: verkeersonveiligheid (brom)fietskruising Derde Stationsstraat-Tintlaan

Zoetermeerdonderdag 22 november 2007 00:24

Op het onderzoek, vier jaar geleden, naar de verkeersonveiligheid van (brom)fietskruisingen kreeg de fractie van de ChristenUnie-SGP indertijd geen bijval van het College. De gevaarlijkste fietskruising van toen, is nu een "black spot"!

Datum: 20 november 2007

Onderwerp: verkeersonveiligheid (brom)fietskruising Derde Stationsstraat- Tintlaan

Geacht college,

Ongeveer vier jaar geleden heeft de fractie van de ChristenUnie-SGP een onderzoek gedaan naar gevaarlijke (brom)fietskruisingen met (bijna)ongevallen. Daarbij bleek dat de kruising Derde Stationsstraat-Tintlaan de meest gevaarlijke was. Ons onderzoek was voor het toenmalig college geen aanleiding maatregelen te treffen.

In het Algemeen Dagblad, editie Zoetermeer, van 20 november wordt de kruising Derde Stationsstraat-Tintlaan als 1e genoemd in de categorie langzaam verkeer kruist snelverkeer, een ongelijkwaardige kruising dus. Inmiddels een blackspot genoemd.
Daarnaast is onlangs de fietsoversteekplaats aan de Edisonstraat afgesloten wegens voortdurende verkeersonveiligheid met ongelukken.

De fractie van de ChristenUnie-SGP heeft daarom de volgende vragen.

1. Is het College op de hoogte van het artikel uit het Algemeen Dagblad, editie Zoetermeer, van 20 november waarin de top 10 verkeersonveilige kruisingen in Zoetermeer worden opgesomd?
2. Kan het College aangeven of de feiten die hier genoemd worden juist zijn. Zo niet, waarom niet?
3. (Brom)fietsers zijn kwetsbaar in het verkeer. Is het College het met ons eens dat de verkeersveiligheid, in het bijzonder voor langzaam verkeer zoals (brom)fietsers, gegarandeerd moet worden door preventieve maatregelen.
4. De kruising Derde Stationsstraat-Tintlaan is de eerste kruising uit het lijstje waarbij snel- en langzaam verkeer elkaar kruist en dus van een heel andere orde dan snel-snel verkeer. Is het College het met ons eens dat qua risico dit kruispunt eigenlijk als gevaarlijkste op 1 had moeten staan, zeker nu het als blackspot is benoemd? Zo nee waarom niet?
5. De (brom)fietskruising Derde Stationsstraat-Tintlaan is benoemd tot blackspot omdat er de laatste drie jaar jaarlijks meer dan zes letselongevallen zijn gebeurd. Graag een overzicht bij hoeveel % van de letselongevallen een kind of jongere betrokken is geweest.
6. Welke maatregelen zijn er de laatste vier jaar getroffen m.b.t. de kruising Derde Stationsstraat-Tintlaan om de verkeersveiligheid voor (brom)fietsers te verbeteren en garanderen?
7. N.a.v. ons onderzoek indertijd werd aangegeven dat “bijna” ongelukken, in ieder geval waarbij langzaam verkeer betrokken is, niet werden geregistreerd en dus niet aangepakt kon worden. Heeft het College deze mening nog steeds. Zo ja waarom? Indien er inmiddels wel beleid hiervoor is, kan dan aangegeven waar dit beleid uit bestaat?
8. Gebleken is dat nog steeds de kruising Derde Stationsstraat-Tintlaan gevaarlijk is, vooral voor langzaam verkeer. Wat zijn de maatregelen die het College, binnen afzienbare tijd, neemt om de verkeersveiligheid voor (brom)fietsers te garanderen.

Namens de fractie ChristenUnie-SGP,

Helen du Bois      Klaas Schra