Resultaten begrotingsdebat

dinsdag 20 november 2007 12:32

Het begrotingsdebat duurde dit jaar een avond en een hele dag. Er zijn twee momenten in het jaar waarin je als fractie je wensen kenbaar kunt maken. In het voorjaarsdebat worden de kaders voor de meerjarenbegroting voor de komende vier jaar vastgesteld en vervolgens maakt het college de begroting. In de totale begroting van € 330 miljoen moest een tekort van ongeveer € 7 miljoen worden weggewerkt o.a. doordat er minder inkomsten vanuit het Rijk komen.

Algemeen
Gaat het dan slecht met Zoetermeer? Nee zeker niet. De begroting is op orde. Een paar weken vooraf wordt d.m.v. het trekken van lootjes de volgorde van de sprekers bepaald. Wij waren nu als laatste aan de beurt. Veel voorstellen moesten in de commissies nog nader besproken worden. Daarom hadden wij weinig moties en/of amendementen. Niet voor de muziek uit lopen dachten we. Te denken valt aan de nadere invulling van de WMO, het onderwerp Duurzaamheid en voorstellen voor het onderhoud van de Openbare Ruimte. Andere fracties dachten daar anders over en dat leverde dik 70 moties en 10 amendementen op. Ook waren er nogal wat moties over openbaar vervoer zoals verzoeken om gratis openbaar vervoer en/of Randstadrail ’s nachts in de weekenden.

Resultaten
Wij hadden één motie en één amendement. Ze zijn allebei aangenomen. De overigen hebben wij na toezeggingen van het college ingetrokken.
1. Het geven van preventielessen Alcohol en Drugs door ervaringsdeskundigen. In onze bijdrage hebben wij gesteld dat wij  weigeren te accepteren dat het normaal is dat er kinderen van 12/13 jaar oud laveloos het Lange Land ziekenhuis worden binnengedragen.
2. Het geven van een eenmalige bijdrage aan twee Stichtingen. Stichting Jong Perspectief houdt zich bezig met maatjesprojecten, het begeleiden van kinderen en Stichting Leergeld met het ondersteunen van kinderen van ouders die in de minima leven.

Verzamelamendement wensen Raad
Uiteindelijk is er, op initiatief van Rob Janssen, fractievoorzitter van de grootste partij PvdA een verzamelamendement gemaakt waarin geld gereserveerd is voor voorstellen die later in de commissies nader worden ingevuld. De WMO moet nog volop vorm krijgen maar ook het onderhoud van de fietspaden zullen we weer nader moeten bezien net als het onderhoud van de gehele openbare ruimte. Hier een beetje meer en daar een beetje minder zodat het allemaal betaalbaar blijft.

Klaas Schra
(uit het FractieNieuws)