BEGROTINGSDEBAT 5 NOVEMBER 2007 – CHRISTENUNIE-SGP

POLITIEK Stadhuis marktzijdedinsdag 06 november 2007 00:27

Onze bijdrage over de begroting ging over de vraag of deze rechtvaardig en sociaal was. Soms teveel bezuinigingen, soms te weinig kansen voor particulier initiatief. Samenwerkingsverbanden die goed moeten functioneren, missers bij de afgifte van vergunningen voor evenementen en natuurlijk een motie voor preventielessen alcohol & drugs door ervaringsdeskundigen. En extra geld voor de Wmo.
Hieronder onze bijdrage. Donderdag gaat overdag het debat verder.

Voorzitter, en andere aanwezigen,

Het lot beschikte dat wij vanavond als laatste aan de beurt zijn. De voorzitter zei het al, toch hopen we dat onze inbreng uw aandacht zal hebben.

“Er is incidenteel geld beschikbaar binnen de begrotingssaldi voor 2008 t/m 2010 maar niet structureel, omdat wij in 2011 een begrotingstekort hebben” zei wethouder Haan een paar weken geleden.
Ook is er nog geld beschikbaar in ons “potje van de Raad”, maar dat zou voor het terugdraaien van bezuinigingen of voor nieuw beleid zijn.

Wij constateren dat de begroting technisch gezien op orde is, hoewel er deze keer wel veel grote bedragen heen en weer geschoven werden. En er is veel inzet geleverd door ambtenaren.

Bestuursakkoord
Dit jaar kwam de begroting, door de “100 dagen tour” van het kabinet op een andere wijze tot stand. Een uniek bestuursakkoord is er gesloten tussen kabinet en gemeenten. Het biedt ons meer kansen, maar nieuwe bevoegdheden kunnen pas ingevuld worden als er zekerheid is welke beleidsvelden meer mogelijkheden krijgen en hoeveel geld hiervoor naar Zoetermeer komt. Daarom kunnen we en wethouder Haan en de her de Jong begrijpen. Kunnen we bijvoorbeeld in maart, ruim voor het Voorjaarsdebat, hierover worden bijgepraat?

Onzekerheden begroting
Zo hebben we nog een verzoek uit de begroting. De claims van de bestemmingsreserves zijn gebaseerd op besluitvorming in de Raad. Wij hebben hiervan geen overzicht meer. Kunt u ons dan ook een overzicht geven op welke raadsbesluiten deze reserves gebaseerd zijn?

Er zijn nog meer onzekerheden. Een Wet Werk en Bijstand (WWB) die nu een voordeel laat zien voor 2008 en 2009, maar over half jaar misschien weer een tekort aangeeft. Ook het tekort van de definitieve besluitvorming voor de Wmo is pas in februari 2008 bekend. En bij de Wet Sociale Werkvoorziening wordt de financiële relatie tussen de Dienst Sociale Werkplaats (DSW) en de gemeente veranderd. Pas in het voorjaar kunnen de nieuwe beleidsplannen uitgewerkt zijn. Kan de wethouder daarin de mogelijkheden opnemen die de gemeente als werkgever heeft om opdrachten aan de DSW te verstrekken. Dat is een keuze van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dat kost geld, maar wij willen daar graag binnen de Raad over praten.

Financiële oplossingen
Er zijn inmiddels ook al een paar financiële problemen opgelost. De tekorten van het Arbeidstijdenbesluit (ATB) en het Functioneel Leeftijdsontslag (FLO) bij de Brandweer zijn ingeboekt. En er is een beter armoedebeleid door de uitbreiding van de schuldhulpverlening.
Over de Voedselbank schijnt een rapport beschikbaar te zijn. Graag ontvangen wij dit. En hoe staat het trouwens met de onderzoeken van de Rekenkamercommissie?

In het Voorjaarsdebat vroegen we naar de stand van zaken in Oosterheem. Twee en een half jaar geleden is daar van alles in gang gezet. Hoe staat het daar mee? We zijn dan ook benieuwd naar de motie van Groen Links.

Evenementen en vergunningen
Er gebeurt op het gebied van evenementen de laatste tijd wel erg veel. Zoetermeer is van de burgers zelf. Op de stadsconferentie over de Stadsvisie werd gezegd dat Zoetermeer vooral “zichzelf” moet blijven. Het is belangrijk een balans hierin te vinden want alleen samen vormen we de stad Zoetermeer.
Voor evenementen worden vergunningen afgegeven. Als een vergunning is geplaatst op de gemeentelijke pagina van het Streekblad hebben burgers zes weken na afgifte het recht bezwaar aan te tekenen. We hebben ons verbaasd dat regelmatig evenementen ruim binnen deze zes weken en soms al binnen een week plaatsvinden. Wat hebben burgers dan nog aan hun wettelijk recht om bezwaren in te dienen? Kan het college ons een overzicht geven van alle vergunningen voor evenementen die in 2006 en 2007 zijn afgegeven met daarbij de datum van plaatsing in het Streekblad?

Sociaal en rechtvaardig
Dan komen we bij de vraag of wij de begroting ook rechtvaardig verdeeld vinden. Is de begroting voor de ChristenUnie-SGP sociaal genoeg? Of is er soms toch teveel bezuinigd en moeten nieuwe initiatieven een kans krijgen.

Wij hebben dit keer maar een paar moties, maar wij verwachten op onze andere verzoeken wel concrete toezeggingen.

Samenwerkingsverbanden
Allereerst, Zoetermeer is vertegenwoordigd in veel samenwerkingsverbanden. Nog intensiever wordt dit door de ontwikkelingen van de Regionale Brandweer en de Veiligheidsregio. Wij moeten als Raad strategisch en financieel onze positie scherp in de gaten houden. Zo creëren wij kansen en voorkomen wij financiële risico’s. Over de manier van omgaan met de samenwerkingsverbanden hebben wij een motie.

Moties en amendement
Met de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) willen we dat steeds meer mensen omzien naar elkaar en “mee” doen. De gemeente moet organiseren en regisseren, maar ook de juiste randvoorwaarden creëren en de hand toesteken. De komende maanden praten we – zonder extra financiële dekking - over alle beleidsvelden van de Wmo. Een paar dringende zaken noemen we hier.

1. We zijn blij als ChristenUnie-SGP dat we begin 2008 al praten over de Centra voor Jeugd en Gezin. Het opvoeden van kinderen is een van de meest wezenlijke taken van het gezin. Opvoed- en opgroeiondersteuning zijn essentieel om kinderen kansen te bieden zich goed te ontwikkelen. Vroegtijdige signalering zal alleen effect hebben wanneer organisaties naast en met elkaar het kind centraal stellen.
2. Kinderen van 12/13 jaar die laveloos van de drank het Lange Land worden binnengedragen. De fractie van de ChristenUnie-SGP accepteert niet dat we dit normaal gaan vinden en wil een stevige aanpak van alcohol- en drugsmisbruik onder jongeren. We horen van de wethouder graag wanneer het actieplan alcohol & drugs komt. Stichting Voorkom en de Stichting Moedige Moeders hebben in ieder geval al bewezen dat hun manier van preventielessen over alcohol & drugs op scholen effect heeft. Een mix tussen ervaring en kennis. Zij moeten dus structureel ingezet worden binnen het Lokaal Gezondheidsbeleid. Wij hebben daarvoor een motie. Trouwens vandaag is de Week van de Verslaving gestart en verzorgde Minister Rouvoet vanmorgen een preventieles van Stichting Voorkom op een lyceum in Den Haag
3. Het maatjesproject van Jong Perspectief, dat een kind of jongere aan een vrijwilliger koppelt, is er op gericht om problemen te voorkomen of te verminderen. Zij hebben voor een overbrugging tot 2009 financiële ondersteuning nodig. We hebben samen met het CDA een motie hiervoor.
4. Stichting Leergeld biedt financiële ondersteuning aan kinderen tijdens de schoolleeftijd om mee te doen in de samenleving. In de korte tijd van hun bestaan hebben zij al veel bereikt. Ook voor hen geldt dat een overbrugging nodig is voor een meer structurele inbedding vanaf 2009. We hebben een motie.

Particuliere initiatieven
Allemaal succesvolle particuliere initiatieven. Mensen met bewogen harten die de handen ineen geslagen hebben om anderen te helpen. We zijn daar dankbaar voor. Zij doen allemaal veel moeite om geld bij elkaar te sprokkelen uit de 16.000 fondsen die Nederland heeft. Dat lijkt net een doolhof en heeft een hoog bureaucratisch gehalte. De gemeente Zoetermeer kan professionele vrijwilligersorganisaties hierbij helpen en tegelijkertijd aanmoedigings- of projectsubsidies vestrekken. Een win-win situatie voor beiden om het principe van “mee doen” binnen de Wmo vorm te geven.

Wij vinden in dit verband dan ook de al ingeboekte bezuiniging voor 2009 van
€ 100.000 en in 2010 van € 150.000 op het Bestedingsprogramma Welzijnssubsidies tegenstrijdig. Eerst willen wij er zicht op hebben hoe de Wmo zich ontwikkelt en wat de criteria zijn om te bezuinigen. Wij geloven namelijk dat het anders kan!

Pas in februari 2008 weten we hoeveel extra geld er nodig is voor minimaal dezelfde voorzieningen en kwaliteit binnen de Wmo. We willen graag van de andere fracties horen, maar ook van de wethouder, of er de bereidheid is dan ook direct geld vrij te maken en niet te wachten tot het Voorjaarsdebat.

Tot slot
De fractie van de ChristenUnie-SGP vroeg in het Voorjaarsdebat € 50.000 uit het “potje van de Raad” voor 2008 voor noodzakelijke uitbreiding van hulp bij Huiselijk Geweld. We zien nu de structurele uitwerking al binnen de meerjarenbegroting 2008-2011, nog voordat zelfs dit onderwerp besproken is bij de Wmo. Een motie die niet alleen volgens de letter, maar volgens de intentie die er achter zat is uitgewerkt. Dat doet ons goed en we hopen dat in komende jaren vaker te zien.

We willen afsluiten, voorzitter, met het volgende
De christelijk sociale identiteit van onze fractie geeft aan dat wij het belangrijk vinden om de samenleving meer te laten functioneren naar Gods wil. Daarom staat een rechtvaardige verdeling van de financiële middelen bij ons voorop.

Archief > 2007 > november