Steun voor Jong Perspectief

logo Jong Perspectiefdinsdag 30 oktober 2007 00:22

Vanavond in de Raadsvergadering sprak Jong Perspectief in. Om financiële steun te vragen voor hun “Maatjesproject”. In bijna 3 jaar tijd zijn 60 jongeren gekoppeld aan een “maatje”. Wekelijks trekken ze met elkaar op en ondernemen ze activiteiten. Tijdens het begrotingsdebat van 5 en 8 november komen wij hierop terug.

Noodzaak
Juist dit project is een voorbeeld van een integrale aanpak op sociaal maatschappelijk gebied. In november bespreken we in de commissie Samenleving alle beleidsvelden van de WMO. Één ervan is Jeugd en Jeugdpreventie. Juist op het gebeid van preventie weten inmiddels al veel andere organisaties Jong Perspectief te vinden om een beroep op hen te doen. Sommige jongeren hebben een maatje hard nodig!

Als ChristenUnie-SGP vinden wij het belangrijk dat kinderen en jongeren alle kansen krijgen tijdens hun opvoeding om zich te ontwikkelen tot gelukkige mensen. Soms is daar wat extra aandacht voor nodig. Dat wordt door Jong Perspectief preventief en door vrijwilligers geboden. Een prima aanvulling!
We vinden allemaal dat de Jeugdzorg beter moet werken en de resultaten beter moeten zijn, maar vaak hoeft het helemaal niet zo ver te komen en is tijdige en voldoende aandacht al voldoende.

Tekort aan financiën
Waarom een project dat zo nuttig is stoppen. Zijn niet particuliere initiatieven zoals deze waardevol, juist omdat we willen dat Zoetermeerders meer naar elkaar omzien? Tijdens de begroting 2008 gaat het maar om een deel van de € 35.000, een overbrugging van 4 maanden. Een gemeente, vinden wij, heeft in faciliterend opzicht een taak om zulke initiatieven aan te moedigen. Vanaf 2009 kan de Stichting Jong Perspectief subsidie aanvragen bij de gemeente, net als zoveel andere organisaties.

De weg wijzen
Nog geen twee weken geleden raakten we met elkaar in gesprek op de conferentie over jeugd, alcohol, drugs en jeugdzorg, georganiseerd door de gemeente Zoetermeer. Dan hoor je de problemen die er zijn en kun je organisaties als Jong Perspectief, maar ook Stichting Voorkom en de Moedige Moeders Den Haag de weg wijzen hoe zij als organisatie binnen de politieke wereld zelf hun weg kunnen vinden.

Wilt u meer weten. Bezoek de website www.jongperspectief.nl

Archief > 2007 > oktober